دوره نهفتگی یا کمون در آنفولانزا نسبت به کووید-19 کوتاه‌تر و فاصله سرایت آن نیز کوتاه‌تر است.

سه شنبه ١٥ مهر ١٣٩٩ ساعت ١٤:٧ ب.ظ   ( بازدید : 425 نفر )


کووید-19 و آنفولانزا علایم مشابهی دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مهم ترین افراد در انتقال این دو بیماری ناقلین سالم بدون علامت هستند که با توجه به شرایط فعلی قانون شفا (شستشوی دستها - فاصله اجتماعی - استفاده از ماسک) جهت عموم مردم عزیز باید رعایت شود.

 دکتر افشین دلشاد افزود: با ادامه مسیر تحول طغیان کووید-19، مقایسه‌هایی میان این بیماری با آنفولانزا انجام شده است، اگرچه هر دو ویروس موجب بیماری تنفسی می‌شوند، با این حال تفاوت‌های مهمی میان این دو و شیوه انتشار آن‌ها وجود دارد که دانستن این تفاوت‌ها برای اجرای اقدامات بهداشت عمومی در پاسخ به هر یک از این دو ویروس حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه کووید-19 و آنفولانزا علایم مشابهی دارند، افزود: هر دو، بیماری تنفسی ایجاد می‌کنند؛ بیماری‌ تنفسی ناشی از این دو ویروس به صورت طیفی از ناخوشی، از بدون علایم و با علایم خفیف، تا شدید و یا حتی مرگ بروز می کند.

دکتر دلشاد گفت: هر دو ویروس از طریق تماس و قطرک‌های تنفسی منتقل می‌شوند در نتیجه، اقدامات بهداشتی نظیر رعایت بهداشت دست‌ها و آداب بهداشت تنفسی و استفاده از ماسک (سرفه در آرنج خمیده یا دستمال کاغذی و بلافاصله دور انداختن آن) به طور یکسان برای پیشگیری از ابتلا به هردو بیماری مهم هستند.

وی سپس به تفاوت‌های کووید-19 و آنفولانزا اشاره کرد و گفت: سرعت انتقال، تفاوت مهم میان این دو ویروس است؛ دوره نهفتگی یا کمون (از زمان ابتلا تا بروز علایم) در آنفولانزا نسبت به کووید-19 کوتاه‌تر و فاصله سرایت آن (زمان بین سرایت به نفر بعدی) نیز کوتاه‌تر است.

دکتر دلشاد افزود: براساس برآوردهای انجام شده، فاصله سرایت کووید-۱۹ تا 14 روز است در حالی که فاصله سرایت ویروس آنفولانزا 3-5 روز است و این بدان معناست که آنفلوآنزا سریع‌تر از کووید-19 انتشار پیدا می‌کند.


منبع : معاونت بهداشت دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو
بیماری ابولا چیست ؟ (۷۱۲۱ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...