رسانه ­های چاپی : کتاب / کتابچه

سه شنبه ١٠ آذر ١٣٩٤ ساعت ٧:١ ق.ظ   ( بازدید : 1931 نفر )


رسانه ­های چاپی

کتاب / کتابچه

تعریف

کتاب، نوشته چاپی است مشتمل بر چندین صفحه که بین دو جلد قرار گرفته و صفحات آن از یک حاشیه به یکدیگر متصل شده­اند.

کتاب به موضوعات متنوعی می­ پردازد، ولی دارای یک عنوان است که معمولاً بر روی صفحه جلد درج می ­گردد. به صورت غیرادواری و در قطع ­های گوناگون چاپ می ­شود. هر چند در منابع مختلف بر روی تعداد صفحات آن اتفاق نظر وجود ندارد، ولی برای افتراق از دیگر رسانه­های نوشتاری تعداد صفحات آن را 49 صفحه یا بیشتر در نظر می­گیرند. منظور از کتاب آموزش سلامت، کتابی است که حداقل یکی از اهداف آن آموزش سلامت باشد.

کتابچه، عبارتست از یک کتاب کوچک با تعداد صفحات بین 25 تا 30 صفحه با یا بدون جلد، که در انتقال مفاهیم کلی و اثرگذار در مورد یک موضوع خاص کاربرد زیادی دارد. در برنامه های آموزش سلامت از کتابچه برای انتقال و تفهیم مفاهیم و پیام های اصلی در مورد موضوعات مرتبط با سلامتی و بهداشت استفاده می شود.

ویژگی ها

کتاب / کتابچه با توجه به اهداف مورد نظر نویسنده، نوشته (تألیف یا ترجمه) می ­شود و متن آن دارای محتوایی با یک سری ویژگی­ها (دقت، عدم تناقض و یکپارچگی، شفافیت و ...) است که باید در تدوین این رسانه مورد نظر قرار بگیرد.

به عبارت دیگر، محتوی و ایده ارائه شده در کتاب یا کتابچه با تعداد صفحات کتابچه باید منطبق باشد. هر صفحه از کتابچه، باید حاوی پیام مهمی مرتبط با موضوع مطرح شده باشد.

یک کتابچه اثرگذار، دارای جذابیت بالای بصری است و حاوی تصاویر جذاب و مناسب با موضوع و صفحات رنگی زیبا می باشد.

محاسن و معایب کتاب

þ نکات مثبت

Q نکات منفی

روشی شناخته شده برای کسب اطلاعات توسط مخاطب است.

امکان پرداختن مشروح و توأم با جزئیات را در هر موضوع فراهم می کند.

امکان استفاده از آن در هر موقعیتی وجود دارد.

مخاطب باید از توان خواندن و نوشتن و سطح معلومات متناسب با محتوای کتاب برخوردار باشد.

دستیاری به اطلاعات نیازمند زمان نسبتاً زیادی است.

ممکن است برای بسیاری از مخاطبین جذاب نباشد.

 

معیارهای ارزشیابی

یک کتابچه آموزش سلامت در صورتی اثرگذار خواهد بود که حجم مناسبی داشته و در مورد موضوع عنوان شده، چشم اندازی جامع و کاربردی ارائه دهد و به جزئیات مهم موضوع نیز بپردازد. برای هر مخاطبی با هر سطح اطلاعات و دانش کاربردی باشد. مفاهیمی که ارائه می­شود باید واضح و بدون ابهام باشد.

 

 

 

یک کتاب یا کتابچه باید از سه بعد؛ محتوا، ساختار و تولید، ارزشیابی شود.

بُعد ارزشیابی

موضوعات

نکات مهم در ارزشیابی کتاب و کتابچه

محتوای کتاب / کتابچه

 

دقت در کتاب / کتابچه (Accuracy)

1. با استفاده از دانسته های خود و یا در صورت امکان منابع در دسترس، صحت مطالب ذکر شده را بسنجید.

2. در صورتی که متن دارای غلط های املایی، نگارشی یا دستور زبانی است، به نسبت از حداکثر نمره بکاهید.

3. لازم است مطالب مندرج در رسانه با منابع علمی به روز مطابقت داشته باشد. به ازای هر 2 سال قدیمی بودن مطالب و منابع آن از تاریخ ساخت رسانه (نه ارزیابی)، یک امتیاز بکاهید.

عدم تناقض و یکپارچگی (Consistency)

1. منظور از یکپارچگی، هم جهت بودن مضمون مطالب عنوان شده در یک راستا می باشد.

2. مطالب درج شده در این رسانه را با مطالب در دسترس دیگر رسانه ها که در زمینه موضوع مذکور ساخته شده اند، مقایسه نمایید. آیا تناقضی می بینید؟

شفافیت (Clearity)

 

1.  منظور، پرهیز از واژگان و عبارات تخصصی و روان بودن مطالب است. به نظر شما، آیا امکان داشت ساده تر از این موضوع مذکور را بیان کرد؟ در این صورت، به نسبت پیچیدگی از نمره این سوال کسر کنید.

2.  چنانچه برای تمامی موضوعات تخصصی مثال­های کافی آورده شده است، حداکثر نمره و چنانچه برای هیچ یک از موضوعات هیچ مثالی ذکر نشده است، حداقل نمره را اختصاص بدهید.

مناسبت داشتن (Relevancy)

 

1. لازم است که در ابتدا جهت آشنایی بیشتر مخاطبین، پیشینه موضوع ذکر شود. ذکر پیشینه تا چه حد کامل است؟ (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

2. منظور از کاربردی بودن مطالب برای مخاطبین، مهم بودن و مبتلا به بودن مخاطبین است.

3. آیا سازندگان این رسانه، هیچ اطلاعاتی پیرامون ویژگی های دموگرافیک مخاطبین (سن، جنس، شغل، وضعیت تأهل و ...) و ویژگی های فرهنگی مخاطبین (سطح تحصیلات، زبان، گویش و ...) داشته اند. تنها در صورت وجود مستندات امتیاز دهید. رسانه تا چه حد برای قشری با این خصوصیات دموگرافیک و فرهنگی مناسب است؟ (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

4. آیا سازندگان این رسانه، هیچ اطلاعاتی پیرامون ویژگی های رفتاری و روانشناختی مخاطبین داشته اند. تنها در صورت وجود مستندات امتیاز دهید. رسانه تا چه حد برای قشری با این ویژگی های رفتاری و روانشناختی مناسب است؟ (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

جذابیت (Appealing)

1.        منظور از جذابیت، گیرایی مخاطب است.

2.    در صورت استفاده از تمامی امکانات بصری ذکر شده (فیلم، پویانمایی، عکس، جدول و نمودار) حداکثر امتیاز را اختصاص دهید. در غیر این صورت به نسبت از امتیاز کسر نمایید.

خلاقیت (Creativity)

1.       در جهت مقایسه رسانه حاضر، با نمونه های مشابه تلاش نمایید. آیا نمونه دیگری در دسترس وجود دارد؟

2.       هر گونه فکر بدیع که می توانید در قالب خلاقیت طراح، بگنجانید، امتیاز این سوال را می افزاید.

مقبولیت (Credibility)

1.    آیا از دیدگاه مخاطبین، نویسنده مقبول میباشد؟ به نسبت پاسخگویی به این سوال، امتیاز دهید.

2.    به هر میزان که منابع و افراد به کار گرفته شده در این رسانه از مقبولیت بیشتری نزد مخاطبین برخوردار باشند، امتیاز بیشتری اختصاص دهید.

بعد ارزشیابی

موضوعات

ادامه نکات مهم در ارزشیابی کتاب و کتابچه

ساختار کتاب / کتابچه

 

عنوان کتاب / کتابچه

 

1.    منظور پرهیز از عبارات دشوار در عنوان کتاب / کتابچه و گویا بودن آن می باشد.

2.    عنوان تا چه حد باعث می شود یک فرد کتاب را از بین کتاب های دیگر انتخاب کند؟

3.    آیا عنوان کتاب تناسب و همخوانی لازم و ضروری را با محتوای خود دارد؟

شناسنامه کتاب / کتابچه

1.    در صورت عدم ذکر تاریخ، محل تولید، نوبت چاپ و موسسه تولید کننده کتاب امتیاز کسر نمایید.

2.    در صورت عدم ذکر مشخصات نویسندگان و ویراستاران کتاب امتیاز کسر نمایید.

3.    در صورت عدم ذکر شماره تلفن، فاکس، صندوق پستی و آدرس الکترونیک امتیاز کسر نمایید.

فهرست کتاب / کتابچه

1.    لازم است فهرست حاوی عنوان تمام فصول و در صورت امکان بخش های اصلی باشد، در غیر این صورت به نسبت، امتیاز کسر نمایید.

2.    لازم است فهرست کتاب / کتابچه ارجاع دقیق به صفحات را حاصل کند، در غیر این صورت به نسبت، امتیاز کسر نمایید.

متن کتاب / کتابچه

 

1.    به نظر شما نویسنده می توانست عنوان مناسب تری برای فصول کتاب خود برگزیند؟

2.    آیا در ابتدای هر فصل، اهداف از آموزش این فصل لیست شده است؟ در این صورت امتیاز 5 بدهید.

3.    به هر میزان که احساس می کنید، خوانایی فونت های به کار رفته کمتر است، امتیاز کسر کنید.

4.    حداکثر 3 فونت متفاوت مناسب است. در صورتی که بیش از آن استفاده شده است، امتیاز کسر نمایید.

5.  بسته به سایز کتاب / کتابچه، از فونت 10 تا 14 استفاده شده باشد. به عنوان مثال، اگر مخاطب آن کودکان هستند، فونت بزرگتر لازم است. چنانچه این قاعده رعایت نشده است، از امتیاز آن بکاهید.

تصاویر کتاب / کتابچه

1.    به هر میزان (در حد معقول) که بیشتر از تصاویر و جداول استفاده شده است، امتیاز بیشتری اختصاص دهید.

2.    آیا تمامی تصاویر و جداول و ... دارای توضیحات می باشند؟ آیا این توضیحات کامل است؟

3.    در جستجوی آدرس یا مجوز ذکر تصاویر، نمودارها و ... باشید. در صورت ذکر آن ها نمره 5 را اختصاص دهید.

منابع کتاب / کتابچه

 

1.    لازم است که به انتهای هر فصل مراجعه کنید و وجود یا عدم وجود منابع کتاب را بررسی کنید.

2.    لازم است در تمامی فصول، از یک روش منبع نویسی (مانند سیستم ونکوور یا آکسفورد) استفاده شده باشد.

3.    منظور از منابع مفید و مظالعه بیشتر، ارجاع خواننده مشتاق برای دانستن بیشتر مطالب تخصصی تر است

فهرست نمایه (Index) کتاب / کتابچه

1.    به منظور بررسی وجود یا عدم وجود فهرست نمایه (Index) به انتهای کتاب / کتابچه مراجعه نمایید.

2.    واژگان کلیدی مرتبط تا چه حد در فهرست نمایه ذکر شده است؟

3.    منظور از دقیق بودن فهرست نمایه کتاب / کتابچه، فراهم کردن ارجاع دقیق به صفحات کتاب می باشد

طراحی صفحات و جلد کتاب / کتابچه

1.    جلد کتاب به انتخاب آن از قفسه کتابخانه و کتابفروشی کمک می کند؟

2.    اگرچه این سوال نیز تخصصی است و به نظر می رسد نیاز به یک ارزیاب گرافیست داشته باشد، اما به نظر شما طراحی جلد، موضوع را انتقال می دهد؟

3.    آیا از حاشیه ها، سربرگ و پاورقی ها استفاده شده است؟ به میزان استفاده بیشتر، نمره اضافه کنید.

بعد ارزشیابی

موضوعات

ادامه نکات مهم در ارزشیابی کتاب و کتابچه

تولید کتاب / کتابچه

 

1.    لازم است رنگ ها، مخلوط نشده باشد. کاغذها برش دقیق داشته باشند. کاغذها به یکدیگر نچسبیده باشند. صفحات خالی (چاپ نشده) در کتاب نباشد.

2.  اگرچه لازم نیست در تمامی کتاب / کتابچه ها از کاغذ گلاسه استفاده شود (در برخی از کتاب / کتابچه ها استفاده از کاغذ کاهی، زیباتر و مناسب تر نیز خواهد بود)، اما در حالت عادی به کاغذ گلاسه نمره بیشتر و به کاغذ کاهی نمره کمتر داده شود.

3.  مسلماً لازم است قطع کتابی که مطالب مختصری را ارائه می کند، کمتر از قطع کتابی باشد که موضوعی را با تفضیل بیشتر توضیح داده است. آیا این قاعده رعایت شده است؟

4.    آیا کتاب / کتابچه در کتابفروشی ها در دسترس است؟ آیا به صورت رایگان توزیع می شود.

5.    قیمت کتاب را با کتاب های مشابه مقایسه نمایید.

 

 

 

 

 در ارزشیابی کتاب یا کتابچه، تنها در صورتی به سوالات بعدی بروید که مستنداتی دال بر ارزیابی وجود داشته باشد.

1.      آیا در مستندات ارزیابی ذکری از سنجش ارزیابی دسترسی به اهداف به میان آمده است؟

2.      آیا در مستندات ارزیابی، ذکری از سنجش تأثیر رسانه بر مخاطبین به میان آمده است؟

3.      آیا در مستندات ارزیابی، ذکری از سنجش نواقص رسانه به میان آمده است؟

 

به طور خلاصه معیارهای مناسب برای ارزشیابی کتاب و کتابچه در جدول زیر ذکر شده است. برای درک بهتر ارزشیابی این رسانه می توانید به این جدول نیز رجوع کنید:

معیارهای مناسب برای ارزشیابی کتاب و کتابچه

معیار             امتیاز

1

2 و3

4

5

انتخاب مناسب سرفصل ها

بسیاری از بخش های کتاب / کتابچه حاوی سرفصل نیستند

برخی از بخش های مهم حاوی سرفصل نیستند

اکثر بخش های کتابچه حاوی سرفصل مناسب هستند

تمامی بخش ها دارای سرفصل مناسب هستند

تناسب حجم مطالب در هر بخش

تناسب ندارد و پیامی ارائه نمی شود

تناسب کمی دارد و پیام ارائه شده ارتباط کمی با موضوع دارد

تناسب حجمی مطالب تا حدی قابل قبول است و پیام ارائه شده منطبق با موضوع است

از نظر حجم مطالب و ارائه پیام کاملاً قابل قبول است

صحت و اعتبار مطالب ارائه شده

عدم انطباق با منابع معتبر علمی

توجه کم به انطباق با منابع معتبر علمی

تا حد زیادی منطبق با منابع معتبر علمی

انطباق کامل با منابع معتبر علمی

انطباق مطالب با سطح دانش و بینش مخاطبان

عدم تطابق

انطباق مطالب با دانش و بینش برخی مخاطبان خاص

انطباق مطالب با دانش و بینش اکثر مخاطبان

انطباق مطالب با دانش و بینش همه مخاطبان

وضعیت تصاویر و دیاگرام ها

تصاویر و دیاگرام ها قابل درک و فهم نیستند

برخی تصاویر و دیاگرام ها به راحتی قابل درک نیستند

اکثر تصاویر و دیاگرام ها قابل درک و فهم هستند

تمامس تصاویر و دیاگرام ها قابل درک هستند

جذابیت بصری کتاب / کتابچه

عدم جذابیت

جذابیت نسبی

جذابیت قابل قبول

کاملاً جذاب

وضعیت نگارشی

بیش از 4 مشکل نگارشی

دارای 3 تا 4 مشکل نگارشی

دارای 1 تا 2 مشکل نگارشی

بدون مشکل نگارشی

 

 

 

 


منبع : معاونت بهداشت دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو
بیماری ابولا چیست ؟ (۷۰۸۳ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...