روش های مستقیم آموزش : بسیج اطلاع رسانی یا Campaign

سه شنبه ١٠ آذر ١٣٩٤ ساعت ٦:٥٦ ق.ظ   ( بازدید : 991 نفر )


روش های مستقیم آموزش 

بسیج اطلاع رسانی یا Campaign

تعریف

براي‌ رسيدن‌ به‌ تعريف‌ بسيج‌ اطلاع‌ رساني (Mass Campaign) ابتدا بايد رسانه‌هاي‌ جمعي ‌را تعريف‌ نمود. بنابر‌ تعريف‌، رسانه‌هاي‌ جمعي‌ به‌ ابزارهاي‌ اطلاع‌رساني‌ اطلاق‌ مي‌گردد كه‌ توان‌ دستيابي‌ و تأثير گذاري‌ بر تعداد زيادي‌ از افراد جامعه‌را دارا هستند. اين‌ ابزارها در واقع‌ كانال هاي‌ ارتباطي‌ برای انتقال پيام‌ با ماهيت‌ اطلاع‌ رساني‌، آموزشي‌ و يا حتي‌ سرگرم‌ كننده‌  به‌ تعداد زيادي ‌از مخاطبين‌ هستند. از مهمترين‌ اين‌ رسانه‌ ها مي‌توان‌ راديو، تلويزيون‌، اينترنت‌، روزنامه‌ و مجله‌ اشاره‌ نمود. بسيج‌ اطلاع‌ رساني‌ عبارت‌ از استفادة‌ هماهنگ‌ از چندين‌ رسانه‌ جمعي‌ به منظور ايجاد تغيير در دانش‌، نگرش‌ و رفتار در مدت‌ زمان‌ مشخص‌ در يك‌ زمينه‌ معين‌ و در حجم‌ وسيعي‌ از مخاطبين است‌.

به عبارت دیگر، بسیج اطلاع رسانی، فرایندی از بسیج مردم با هم برای اجرای فعالیت های اجرایی در جهت بهبود یک چالش می باشد. در برخی موارد این روش، می تواند به سیاستگذاران کمک کند تا در مورد موضوع بسیج تصمیم گیری های خود را انجام دهند. در برنامه های ارتقای سلامت، در یک برنامه سیج اطلاع رسانی، افرادی حضور خواهند داشت که از موضوع مورد نظر اطلاعات کافی داشته باشند. هدف از تشکیل بسیج اطلاع راسنی ایجاد تغییر رفتار پایدار و کمک به تصمیم گیری های درست در بهبود وضعیت سلامت افراد یک جامعه است.

ویژگی ها

یکی از مهمترین ویژگی های بسیج اطلاع رسانی این است که مخاطبین یا افراد نیازمند کمک، به طور مستقیم در ارتباط با افرادی هستند که آگاهی کافی در زمینه موضوع مورد نظر دارند و مفاهیم آموزشی مورد نظر به صورت چهره به چهره به آنان آموزش داده می شود. 

در بسیج اطلاع رسانی، افراد زیادی می توانند تحت پوشش قرار گیرند و برای دستیابی به هدف مورد نظر که عمدتاً ایجاد تغییر رفتار پایدار است از توانایی ها و قابلیت های چندین رسانه جمعی استفاده می شود. اما در این روش، هزینه و وقت زیادی صرف شده و در مناطق دور از شهر یا جمعیت هایی ک تحت پوشش رسانه های جمعی مورد استفاده نیستند، استفاده از این روش با مشکلات بسیاری روبروست. 

معیارهای ارزشیابی

اساس تشکیل یک بسیج اطلاع رسانی اثرگذار، ترغیب مخاطبان به انجام یک رفتار سالم و نه بازدارندگی از انجام یک رفتار ناسالم است.

در یک برنامه ارتقاء سلامت که از این روش برای آموزش مخاطبان خود استفاده می کند، باید ابتدا نیاز و تمایلات مخاطبان در نظر گرفته شود و بر اساس این نیاز هدفی مبتنی بر تغییر رفتار، استراتژی معین، روش های اجرایی مشخص و برنامه های مدون ارزیابی فعالیت های اجرایی طراحی شود. اطلاعات و خدماتی که در این روش ارائه می شود باید برای مخاطبین جذاب بوده و از یک پیام کلیدی یا شعار اثرگذار در برنامه خود استفاده کند.

 

 

به طور خلاصه معیارهای ارزیابی یک بسیج اطلاع رسانی را می توان مطابق جدول زیر در نظر گرفت: برای درک بهتر ارزشیابی این رسانه می توانید به این جدول نیز رجوع کنید:

معیارهای ارزشیایی بسیج اطلاع رسانی یا Campaign      

معیار              امتیاز

1

2 و 3

4

5

مشخص بودن مخاطبان

عدم تعیین مخاطب مشخص

دقت کم در تعیین مخاطب

دقت مناسب در تعیین مخاطب

دقت کافی در تعیین مخاطب

انطباق هدف بسیج با نیاز مخاطب

عدم انطباق

انطباق کم

انطباق نسبی و قابل قبول

انطباق کامل

دارا بودن استراتژی

عدم وجود استراتژی

استراتژی دارد اما غیرعملی است

استراتژی دارد اما دقیق نیست

دارای استراتژی های مشخص و دقیق

دارا بودن پیام کلیدی یا شعار

عدم وجود پیام و شعار

پیام و شعار نه چندان اثرگذار

پیام و شعار تا حد زیادی اثرگذار

پیام و شعار کاملاً اثرگذار

اثرگذار بودن فعالیت های بسیج اطلاع رسانی بر روی مخاطبان

عدم اثرگذاری

اثرگذاری کم بر روی نیمی از مخاطبان

اثرگذاری بر روی بیش از نیمی از مخاطبان

کاملاً اثرگذار

مبتنی بر برنامه های ترغیب کننده

عدم وجود برنامه مشخص

تمرکز کم بر این برنامه ها

تمرکز مناسب بر این برنامه ها

کاملاً منطبق بر این برنامه ها

دارا بودن برنامه های مشخص و کارا برای تغییر رفتار

عدم داشتن برنامه مشخص

دارا بودن برنامه های مشخص اما غیرقابل اجرا

دارا بودن برنامه های مشخص که تا حدی قابل اجرا هستند

دارا بودن برنامه های کاملاً مشخص و قابل اجرا

 

 

 

 


منبع : معاونت بهداشت دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو
بیماری ابولا چیست ؟ (۷۰۸۸ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...