چک لیست رسانه های الکترونیکی (اینترنت)

سه شنبه ١٠ آذر ١٣٩٤ ساعت ٦:٥٣ ق.ظ   ( بازدید : 1008 نفر )


رسانه های الکترونیکی

اینترنت

تعريف

اینترنت یک سیستم یکپارچه اطلاع رسانی است. در حوزه آموزش سلامت، پايگاه اطلاع رساني اينترنتي باید حداقل یکی از اهداف آموزش سلامت را دنبال کند. اینترنت یکی از ارزان ترین و موثرترین سیستم های اطلاع رسانی در مداخلات برنامه های آموزش سلامت محسوب می شود. بیشتریت کاربران این رسانه، جوانان، دانشجویان، زنان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند.

ویژگی ها

یکی از ویژگی های اینترنت، توانایی آن در برنامه های آموزشی تخصصی ارتقاء سلامت از راه دور است. دادن اطلاعات از طریق اینترنت بسیار ارزان تر و کارآمدتر و سریع تر از رسانه های چاپی است. این رسانه، بیشترین تأثیرگذاری در اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی جامعه در زمینه برخی مباحث مرتبط با آموزش سلامت مانند رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی مناسب و سلامت روان دارد. 

معیارهای ارزشیابی

در ارزشیابی یک سایت اینترنتی باید به کیفیت مطالب ارائه شده و اعتبار مطالب توجه نمود. مطالب باید با هم همبستگی لازم را داشته باشند. مطالب ارائه شده باید تحت سیستم وب بودن و از اسکن نمودن مطالب چاپ شده و قرار دادن آن ها در صفحه وب باید پرهیز نمود. استفاده از فونت مناسب (12 یا 14) و رنگ بندی درست در زمینه صفحه باید مورد توجه قرار گیرد. حجم مطالب، فایل ها و فیلم های ارائه شده باید به گونه ای باشد که با اینترنت کم سرعت نیز کاربر بتواند از آن استفاده کند.

 

 

 

اینترنت از نظر 3 بعد، محتوا، ساختار و اجرای پایگاه مورد ارزیابی قرار می گیرد؛

بعد ارزشیابی

موضوعات

نکات مهم در ارزشیابی

محتوای پیام اینترنت  

 

دقت

1- منظور از سيستم به روز شدن پايگاه، تناوبي است که پايگاه اينترنتي اطلاعات خود را به روز مي کند. چنانچه اين کار هر سال، 4 بار، 3 بار، 2 بار، 1 بار و يا کمتر اتفاق مي افتد، به ترتيب امتياز 5، 4، 3، 2 ، 1 بدهيد.

2-  لطفا با استفاده از دانسته هاي خود و يا در صورت امکان منابع در دسترس، صحت مطالب ذکر شده را بسنجيد.

3-  لازم است که منابع هر يک از داده ها، اطلاعات و ... علمي ذکر شده باشد. در غير اين صورت به نسبت امتياز کسر نماييد.

4-  ويراستاران سايت اينترنتي چه کساني مي باشند؟ آيا تخصصي در زمينه موضوع پايگاه اطلاع رساني فعلي دارند؟

5-  در صورتي که متن داراي غلط هاي املايي ، نگارشي و يا دستور زباني است، به نسبت از حداکثر نمره بکاهيد.

شفافيت

1-    آيا هدف از راه اندازي پايگاه اينترنتي به وضوح و به صورت شفاف ذکر شده است؟ به شفاف بودن بيشتر اهداف، نمره بيشتر بدهيد.

2-    براي مثال لازم است که تصاوير بيماران با پوشاندن چشم ها باشد. تا شناسايي بيماران امکان پذير نباشد. آيا اين موضوع رعايت شده است؟

3-    آيا آدرس الکترونيک، پستي، تلفن، فاکس و... تهيه کنندگان و ويراستاران سايت در دسترس مخاطب است؟

جذابيت

1-    منظور از جذابيت، گيرايي مخاطب است.

2-     در صورت استفاده از تمامي امکانات بصري ذکر شده (فيلم، پويا نمايي، عکس، جدول و نمودار) حداکثر امتياز و در غير اين صورت، به نسبت از امتياز کسر نماييد.

مقبوليت

1-    منظور از سازمان/سازمانهاي ايجادکننده پايگاه، توليدکنندگان آن (براي مثال يک شرکت) است.

2-    منظور از سازمان/سازمان هاي سفارش دهنده پايگاه، درواقع دانشگاه علوم پزشکي و يا سازمان هاي تابعه وزارتخانه است.

3-    منظور از ويراستاران، افرادي هستند که به روزکردن سيستم را بر عهده دارند.

خلاقیت

1.   آيا نمونه مشابهي در دسترس است؟ نمونه حاضر را با آن مقايسه نماييد و تفاوت ها را دريابيد.

2.   هر گونه فکر بديع که آن را مي توانيد در قالب خلاقيت طراح بگنجانيد، امتياز اين سئوال را مي افزايد.

مناسبت داشتن با مخاطب

1.  آيا سازندگان اين رسانه، هيچ اطلاعاتي پيرامون خصوصيات دموگرافيک مخاطبين (سن، جنس، شغل، وضعيت تاهل و ..) و خصوصيات فرهنگي مخاطبين (سطح تحصيلات، زبان، گويش،  و ..) داشته اند. تنها در صورت وجود مستندات امتياز دهيد. رسانه تا چه حد براي قشري با اين خصوصيات دموگرافيک و فرهنگي مناسب است؟ (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

2.   آيا سازندگان اين رسانه، هيچ اطلاعاتي پيرامون خصوصيات رفتاري و روانشناختي مخاطبين داشته اند. تنها در صورت وجود مستندات امتياز دهيد. رسانه تا چه حد براي قشري با اين خصوصيات رفتاري و روانشناختي مناسب است؟ (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

 

 

 

بعد ارزشیابی

موضوعات

نکات مهم در ارزشیابی

ساختار اینترنت

 

سازماندهی و تکنولوژی

(NavigationalTechnology)

 

1-    جاي­گيري بخش هاي مختلف صفحه اصلي را ارزيابي کنيد.

2 - اگر چه اين سوال نياز به ارزياب متخصص در زمينه گرافيک دارد، اما به نظر شما طراحي صفحات زيباست؟

3 - منظور از اتصالات مفيد، آدرس هاي اينترنتي پايگاه هاي ديگر است که در اختيار قرار گرفته است.

4- منظور از مسيريابي (Navigation) ، امکان حرکت از يک صفحه به صفحه ديگر است.

 5- چنانچه فاقد قابليت جستجو است، نمره1 بدهيد. چنانچه داراي قابليت جستجوي ساده است، نمره3 بدهيد            

 6- چنانچه داراي قابليت جستجوي پيشرفته است، نمره  5 بدهيد.

 7- منظور از مرورگرها، برنامه هايي همچون Windows explorer  و ... مي باشد.

8- در صورت امکان يک صفحه را چاپ نماييد. برحسب نتيجه حاصل ، امتياز دهيد.   

9- منظور نحوه اتصال به پايگاه اینست که آيا يک مخاطب به راحتي مي تواند به پايگاه متصل شود؟

- مثلاً چه ميزان طول مي کشد تا با انتخاب يک صفحه جديد، تصاوير و مطالب نمايش داده شوند؟ (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

11- منظور از افراد ناتوان، افراد نابينا، کم بينا، ناشنوا و ... است. آيا اين رسانه براي اين افراد هيچ امکانات اختصاصي براي بهره گيري ارايه کرده است؟

12- منظور از رسانه هاي مختلف، تصاوير، جداول، نمودارها، صوت، موسيقي و ... است

13- منوها و بخش هاي مختلف صفحات پايگاه را بررسي کنيد. پاسخ به سئوالاتي که معمولا پرسيده مي شوند، در هيچ جاي اين رسانه قرار گرفته است؟

14 – پس از طرح سوال يکي از کاربران چه اتفاقي مي افتد؟ آيا در نهايت به آن پاسخ داده مي شود؟

جذابیت برنامه

منظور، گيرايي اين رسانه است. آيا اين پايگاه قابليت جذب مخاطب را از بين چند پايگاه اطلاع رساني مشابه دارد؟

اجرای پایگاه

 

1-  براي مثال، آيا در اماکن عمومي يا جرايد ذکر شده باشد. 

2-  تلاش کنيد تا با امکانات يک مخاطب معمول (بدون بهره گيري از اينترنت پر سرعت و ...) به صفحه اصلي پايگاه اينترنتي متصل شويد. سهولت اتصال به پايگاه را نمره دهي نماييد.

 

 

 

 

در ارزیابی یک پایگاه اینترنتی، تنها در صورتي به سئوالات بعدي برويد که مستنداتي دال بر ارزيابي وجود داشته باشد. و این که آيا در مستندات ارزيابي، ذکري از سنجش ارزيابي دسترسي به اهداف، تأثير رسانه بر مخاطبين و  سنجش نواقص رسانه به ميان آمده است؟

 

در جدول زیر خلاصه ای از معیارهای ارزشیابی وب سایت اینترنتی ذکر شده است. برای درک بهتر ارزشیابی این رسانه می توانید به این جدول نیز رجوع کنید:

معیارهای ارزشیابی وب سایت اینترنتی

معیار           امتیاز

1

2 و 3

4

5

هدفمند بودن مطالب

بدون هدف

هدفمندی برخی از مطالب 

هدفمندی بیشتر مطالب

هدفمندی کلیه مطالب ارائه شده

آگاهی دهنده بودن مطالب

تاواضح

مفید برای برخی کاربران

مفید برای بیشتر کاربران

کاملاً مفید برای تمام کاربران

کاربری و کمک کننده بودن مطالب

غیرکاربردی

زیاد بودن حجم مطالب تئوری

کاربردی خوب

کاملاً کاربردی و کمک کننده برای کاربر

توجه به نظم و ترتیب ارائه مطالب

غیر منظم

داشتن نظم و ترتیب نسبی

داشتن نظم قابل قبول

کاملاً منظم و مرتب

وضعیت دسترسی به وب سایت اینترنتی

کم

فقط برای برخی کاربران خاص

کاربردی برای بیشتر کاربران

کاربردی برای همه کاربران

میزان و تکرار استفاده مخاطب از وب سایت اینترنتی

بسیار کم

فقط توسط برخی کاربران خاص

استفاده همیشگی سایت توسط گروه خاصی از کاربران

استفاده زیاد و همیشگی بسیاری از کاربران

وضعیت به روزرسانی مطالب

عدم به روزرسانی

به روز رسانی غیر منظم

به روز رسانی منظم در فواصل طولانی

به روز رسانی منظم و سریع

 

 

 


منبع : معاونت بهداشت دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو
بیماری ابولا چیست ؟ (۷۰۸۵ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...