نگاهی به هشتمین کنگره بین المللی ثبت سرطان 10 لغایت 12 آبان ماه

یكشنبه ١٧ آبان ١٣٩٤ ساعت ١٣:٥٧ ب.ظ   ( بازدید : 794 نفر )


 

 هشتمین کنگره بین المللی ثبت سرطان و زیرساختهای برنامه جامع کنترل سرطان در آسیا و اقیانوسیه از تاریخ 10 لغایت 12 آبان ماه سال جاری، در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار گردید که علاوه بر میهمانان ویژه از کارشناسان سرطان تمام استانهای کشور همچنین از کارشناس ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دعوت بعمل آمد .

دکتر محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان سخنران اول این کنگره بود که اعلام نمود ثبت سرطان از سال 1380 در ایران آغاز گردیده و در 15 سال گذشته بیش از یک میلیون مورد سرطان ثبت شده است . 

آمار بروز سرطان در ایران حدود 140 مبتلا در صدهزار نفر جمعیت است که این رقم کمتر از میزان بروز سرطان در منطقه آسیا و اقیانوسیه می باشد .

ابتلا در مردان تاحدودی بیشتر از زنان بوده و در حال حاضر میزان بروز در ایران رو به افزایش است . بطوریکه برخی از سرطانها تا 6 درصد در سال رشد داشته اند . که آمار بالایی می باشد و پیش بینی می شود در 15 سال آینده سرطان از مهمترین علل مرگ ایرانیان باشد .

در حال حاضر سرطان پستان شایع ترین سرطان در کشور است ودر بین مردان نیز سرطان معده بیشترین میزان شیوع را دارد.

وی در رابطه با عوامل سرطان زا هم گفت مهمترین عامل کنترل سرطان جلوگیری از استعمال سیگار و قلیان و مصرف چربی و پروتئین های حیوانی مانده است .

سوسیس و کالباس جزء اولین موادغذایی موثر در شیوع سرطان هستند .

نمک هم یکی دیگر از فاکتورهای بروز سرطان است که خطر ابتلا به سرطان گوارش را افزایش می دهد . همچنین ایران ، دومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه می باشد . لوازم آرایشی چه با کیفیت بالا ، چه با کیفیت پایین می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند .

در ادامه کنگره نمایندگانی از کشورهای آسیایی و اقیانوسیه در خصوص سرطان های شایع در آن کشور ها و نحوه ثبت سرطان و غربالگری انواعی از بیماریهای سرطانی مقالاتی را ارائه نمودند .

                   دکتر فلوریا انفرادی

کارشناس بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی

 

                                                                                                                                                                                آبان ماه 94


منبع : معاونت بهداشت دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو
بیماری ابولا چیست ؟ (۷۰۷۳ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...