-
صفحه اصلی
سایت دانشگاه
شبکه های بهداشتی و درمانی
مرکز بهداشت شهرستان بجنورد
شبکه بهداشت و درمان شیروان
شبکه بهداشت و درمان شهرستان رازوجرگلان
شبکه بهداشت و درمان مانه و سملقان
شبکه بهداشت و درمان شهرستان گرمه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان فاروج
شبکه بهداشت و درمان شهرستان جاجرم
تماس با ما
سامانه های سلامت
سامانه بازی آنلاین سلامت
آموزش سلامت همگانی
سامانه پیام کوتاه سلامت
آموزش همگانی تغذیه
نشریه داوطلبان سلامت
هفته نامه سلامت
بانک جامع فیلم سلامت
مهارت های زندگی وفرزند پروری
آوای سلامت
پلیس فتا
سامانه مشاوره الکترونیک سلامت
پایگاه علمی و آموزشی تغذیه و سلامت ایرانیان
فصلنامه بهورز
فصلنامه انجمن علمی اموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران
اخبار مرتبط با وزارتخانه در خبرگزاری ها
مجله تخصصی مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت
نتایج مسابقه نقاشی و داستان نویسی پویش ملی سلامت در سال 1402
شفافیت عمومی
مناسبت های بهداشتی 6 ماهه اول و دوم
میز خدمت
گروه های فنی
معاون بهداشتی
اداره امور عمومی
ریاست امور عمومی
مسئول حسابداری
مسئول کارگزینی
کارگزین
کارشناس تعهدی و مالی
امین اموال و حسابداری
حسابدار
متصدی امور دفتری و بایگان
امور اداری
انبار دار
کارپرداز
نگهبانی معاونت بهداشتی
خدمتکار
خدمتکار
گروه توسعه شبکه و ارتقای سلامت
مدير گروه توسعه شبکه و ارتقاء سلامت
معرفی واحدها
امور داروئی
امور بهورزی
ساختار شبکه
پزشک خانواده
پزشک خانواده شهری
پزشک خانواده روستایی
آمار و فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات
آمار
گروه آموزش و ارتقای سلامت
.
.
دستورالعمل های جدید گروه اموزش سلامت
دستورالعمل جدید برنامه خودمراقبتی ویزه گروه آموزش سلامت(ابلاغ در بهمن ماه 94)
اسلاید و دستور العمل های کارگاه آموزشی رابطان سلامت و سفیران سلامت فروردین 95
چک لیست بازدید از شهرستانها
.
پنل شهرستان ها
روابط عمومی
گروه سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس
سلامت کودکان
سلامت سالمندان
سلامت مادران و نوزادان
جوانی جمعیت
سلامت جوانان ، نوجوانان و مدارس
مطالب آموزشی
پوکي استخوان
چاقي
روغن ها
شير
ورزش
وزن مناسب
يبوست
یائسگی
روغن ها وچربی ها
كاربرد گياهان دارويي دربيماريهاي زنان
Menopase
درمان كلاسيك يائسگي
یائسگی
جمعیت
برخي سرفصل هاي مرتبط با عنوان انتخاب شده براي روز جهاني جمعيت 2014 (1393)
بهداشت باروري در جوانان
جمعيت و باروري در ايران
دستورعمل تکمیل زیج حیاتی مناطق
مبانی و راهکارهای ارتقای جمعیت(کمی و کیفی)
هدف كلي برنامه اداره سلامت مادران
جوانان
ویژه نامه پیام مشاور
N-1
N-23
N-26
N-28
N-35
N-37
N-40
ازدواج در جوانان
بسته خدمت جوانان ویژه غیر پزشک
بسته خدمت جوانان ویژه پزشک
افزایش سن ازدواج زنان و مردان
پوست و مو
راهنمای تدریس کتابچه مراقب سلامت خانواده 18 تا 29 سال
سیگار
فعالیت بدنی و تغذیه
کنترل خشم
فیلم آموزشی
تغذیه خیابانی
مضرات سیگار
روغن و چربی ها
اصول تغذیه
کمربند ایمنی
کم تحرکی
گندزدایی
استرس در مدارس
آرایشی بهداشتی
گروه مبارزه با بیماری ها
کارشناس بیماری های غیر واگیر : قلب و عروق و سرطان
بیماری های واگیر
مدیرگروه بيماريها غير واگير دار
کارشناس بیماری های واگیر
نگاهی به هشتمین کنگره بین المللی ثبت سرطان 10 لغایت 12 آبان ماه
طرح کوله پشتی سالم
گروه مهندسی سلامت محیط و کار
بهداشت حرفه اي
بهداشت محیط
طب کار استان
امور آزمایشگاه ها
امورآزمایشگاه
گروه بهداشت دهان و دندان
گروه سلامت روانی - اجتماعی و اعتیاد
کارشناس اجتماعی
سلامت روان
محل دریافت فایل سند ملی الکل
اختلالات روان
دستورالعمل پیشگیری از اعتیاد
دستورالعمل خودکشی
سند
شاخص ها
صورتجلسات و کمیته ها
فرم های روان
منابع آموزشی
پيشگيري از سوء مصرف مواد
گروه مدیریت خطر وبلایا
فیلم های آموزشی
فیلم ایمن سازی کابینت ها در زلزله
فیلم آموزش فیکس کردن مانیتور ها در زلزله
فیلم زلزله
فیلم آموزشی شبیه سازی زلزله در محل زندگی
فیلم آموزشی وقوع زلزله
شرح وظایف گروه مدیریت خطر(DRMO)
چرخه مدیریت و کاهش خطر بلایا
شرح وظایف دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایا
واژه های مدیریت و کاهش خطر بلایا
چارت سازمانی گروه مدیریت خطربلایا
چارت سازمانی گروه مدیریت خطربلایا
رويكرد گروه مديريت و كاهش خطر بلايا
رويكرد گروه مديريت و كاهش خطر بلايا
برنامه های جدید مدیریت خطر
پاسخ بهداشت ملی در بلایا وفوریتها
رويكرد گروه مديريت و كاهش خطر بلايا
شرح وظایف واحد مدیریت خطر و بلایا
پاسخ بهداشت ملی در بلایا وفوریتها
کتاب مسائل بهداشتي در سوانح و حوادث
گزارش ملی ارزیابی ایمنی واحدهای بهداشتی درمانی کشور
مسائل بهداشتی در سوانح و حوادث
نقشه مدیریت خطر در نظام جمهوری اسلامی ایران
EOPجدید وزارت بهداشت
EOPجدید وزارت بهداشت
پاسخ بهداشت ملی در بلایا وفوریتها
پاسخ بهداشت ملی در بلایا وفوریتها
شرح وظایف واحد مدیریت خطر و بلایا
کتاب مسائل بهداشتي در سوانح و حوادث
گزارش ملی ارزیابی ایمنی واحدهای بهداشتی درمانی کشور
مسائل بهداشتی در سوانح و حوادث
نقشه مدیریت خطر در نظام جمهوری اسلامی ایران
اخبار
پیام حوادث وبلایا برای ایرانیان شماره 1
پیام حوادث وبلایا برای ایرانیان شماره 2
پیام حوادث وبلایا برای ایرانیان شماره 3
پیام حوادث وبلایا برای ایرانیان شماره 4
فازهای مدیریت بحران
نمای شماتیک ارتباط فوریت ،بلا وفاجعه
ارزیابی خانوار در بلایا
برنامه پایلوت ادغام مدیریت و کاهص خطر بلایا – جدول خدمات
بسته خدمت ارزیابی و آموزش آمادگی خانوارها برای بلایا DART
فرم ارزیابی آمادگی خانوار در برابر بلایا
فرم پایش برنامه ارزیابی و آموزش خانوار در برابر بلایا- مرکز بهداشت شهرستان و دانشگاه
راهنمای آموزش خانوار برای مقابله با بلایا
فرم پایش برنامه ارزیابی و آموزش خانوار در برابر بلایا
شاخص های مربوط به برنامه ارزیابی و آموزش خانوار در برابر بلایا
ارزیابی خطر در واحدهای بهداشتی ودرمانی
برنامه پایلوت ادغام مدیریت و کاهش خطر بلایا – جدول خدمات
بسته ارایه خدمت ارزیابی خطر بلایا در مراکز بهداشتی کشور
فرم پایش
فرم پایش 2
بهبود تغذیه در جامعه
کارشناس تغذیه
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه
کارشناس تغذیه
معاون فنی معاونت بهداشتی
فرآیندهای ارائه خدمات
بهداشت روان
دانش آموزان
سالمندان
فرایندهای دارویی
فرايند هاي آزمايشگاه
فرايندهاي گسترش
فرآيندهاي بهورزي -
فرآیند آمار
فرايندانجام امور اجرايي مربوط به قانون پيام آوران بهداشت
فرآیند خرید نرم افزار های واحدهای مختلف
فرآیندهاي بهداشت محيط
کودکان
مادران باردار
مادران
مبارزه با بيماريها
دستورالعمل ها
دستور العمل های گروه سلامت روان اجتماعی اعتیاد و الکل
راهکار طبابت بالینی ارزیابی اختلالات اضطرابی
سلامت روان و اخلاق
ارتباط
والدین و اعتیاد فرزندان
اضطراب
مهارت همدلی
حمایت در بلایا
الکل
بسته آموزشی مراقبان سلامت ویژه کارشناسان سلامت روان
دستورالعمل گروه سلامت جمعیت خانواده و مدارس
دستورالعمل ها
اولین پیش نویس سیاستهای دفتر سلامت جمعیت،خانواده ومدارس
برنامه 4ساله باروری سالم
پیشگیری از حوادث کودکان
تفاهم نامه رشد و تکامل همه جانبه کودکان
دستورالعمل پیشنهادی کمیته راهبردی سلامت سالمندان
دستورالعمل شماره 1 جمعیت
دستورالعمل مدارس مروج سلامت
دستورعمل تکمیل زیج حیاتی مناطق
رویکردهای باروری
سند سلامت جوانان
سند سلامت سالمندان
دستورالعمل مدارس مروج سلامت
جمعیت و خانوارآبادی های سرشماری ۱۳۹۰
دستورالعمل های سبا
راهنمایی اجرایی خدمات سبا و سما
بسته خدمت تغذیه ویزه مراقب سلامت
ارزيابي ، طبقه بندي ودرمان كودك مصدوم
ارزيابي ، طبقه بندي ودرمان كودك مصدوم ویژه غیر پزشک
ارزيابي ، طبقه بندي ودرمان كودك مصدوم ویژه پزشک
ارزيابي ، طبقه بندي ودرمان كودك مصدوم ویژه غیر پزشک
برنامه کودکان
accedent booklet non p
form accedent nonp
form accedent p
form_accedent__nonp
form_accedent_p
guide accedent nonp
guide accedent p(repaired)
guide_accedent_nonp
guide_accedent_p(repaired)
picture brun
دستورالعمل های خدمات سلامت سطح اول ویژه استفاده در شهر، حاشيه شهر و مناطق روستایی مهر 1394
6-18-ghaire pezesh
19-29 form
19-29-gheirepezeshk
30-59-gheirepezeshk
Ashenaei Ba Mafahim Va Olguhaye Barnamehaye Salamat (1)
Ashnayi Ba Nezame Shabake Va Phc
basteh javanan pezeshk
basteh khedmat--ghaire pezesh
basteh khedmat-pezeshk
behvarz behdasht mohit
behvarze -behdast madares-help
behvarzi behdasht v kar dar rosta-ketab
behvarzi-shenakht badan-majmoe ketab
EhyayeGHeire Herfee
HIV.AIDS
Mabani.Komakhaye Haye Avalie
Madaran
Madaran
Saratan_chap
بسته آموزشی تغذیه
بسته آموزشي فلج شل حاد
تب خونريزي دهنده كريمه كنگو
تب مالت
تزريقات ايمن
تيفوئيد
جذام
حیوان گزیدگی وهاری
accedent p (86-12)
دستورالعمل خودمراقبتی
شرح وظيفه دانشگاه
شرح وظايف كارشناس مراقب سلامت
شرح وظايف ستاد شهرستان
شرح وظایف سفیران سلامت
چك ليست فني ستاد شهرستان
چك ليست عمومي شهرستان
چك ليست عمومي دانشگاه
چك ليست فني دانشگاه
راهنمای ارتقای سلامت در محل کار
چك ليست پایش عملكرد سفير سلامت
چک لیست پایش عملكرد کارشناس مراقب سلامت
چک لیست پایش عملكرد رابط آموزشي
چک لیست پایش عملكرد بهورز
بسته خدمت خودمراقبتي، همياري و مشاركت جمعي
بسته آموزشی تغذيه ويژه مراقب سلامت
تغذیه
دستورعمل مديريت تغذيه در بحران
جوانان
بسته خدمت جوانان
دستورالعمل های گروه مبارزه با بیماری ها
طرح کوله پشتی سالم
دستورالعمل زئونوز
راهنمای کشوری مبارزه با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو
راهنمای کشوری مبارزه باهاری
راهنمای کشوری مبارزه با بروسلوز(تب مالت)
دستورالعمل كشوري كنترل بيماري دنگ
سالک
دستورالعمل کشوری نظام مراقبت بیماریهای غیر واگیر
دستورالعمل های گروه تخصصی توسعه شبکه و ارتقای سلامت
دستورعمل اجرايي برنامه پزشك خانواده و بيمه روستايي در سال 1393
تفاهنم نامه خدمات سطح یک روستاییان و عشایر و شهرهای زیر بیست هزار نفر در سال 1394
دستورعمل اجرايي برنامه پزشك خانواده و بيمه روستايي قابل اجرا در سال 1393 نسخه 15
فرآیند آمار
فرايندانجام امور اجرايي مربوط به قانون پيام آوران بهداشت
فرايندانجام امور اجرايي مربوط به قانون پيام آوران بهداشت
دستورالعمل های بهداشت حرفه ای
دستورالعمل های بهداشت محیط
استانداردها
آب – شمارش ميكرو ارگانيسم هاي قابل كشت
آب – شمارش ميكرو ارگانيسم هاي قابل كشت
استاندارد خروجي فاضلابها
استاندارد1-8393
استاندارد1-8696
استاندارد2-7724
استاندارد2-8396
استاندارد2-8696
استاندارد3-8696
استاندارد1011
استاندارد1053
استاندارد2606
استاندارد3759
استاندارد4207
استاندارد4208
استاندارد6305
استاندارد6694
استاندارد7098
استاندارد7223
استاندارد7960
استاندارد7964
استاندارد8869
استاندارد10612
استاندارد11203
ویژگیهای فیزیکوشیمیایی آب تصفیه شده در آب شیرین کن ها
ویژگیهای میکروبی آب تصفیه شده در آب شیرین کن ها
دستورالعمل های و آیین نامه ها
آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی،آشامیدنی ،آرایشی و بهداشتی
آیین_نامه جلوگیری از آلودگی آب
آیین_نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی
آيين نامه بهداشت محيط
خلاصه دستورالعمل اجرای برنامه ایمنی آب آشامیدنی
خلاصه دستورالعمل اجرای برنامه ایمنی آب آشامیدنی
دستور عمل اجرایی پایش کمبود ید
دستور عمل تأسیس و فعالیت آموزشگاه های بهداشت اصناف
دستور عمل صدور صلاحیت و پروانه بهداشتی واحد سیار عرضه مواد غذایی
دستور_کار_برای_شرایط_ویژه_آلودگی_ھوا_در_شھرھا
دستورالعمل اجرایی رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز و اماکن
دستورالعمل اجرایی رسیدگی به تخلفات بهداشتی
دستورالعمل اجرایی صدور گواهی صلاحیت و پروانه بهداشتی کیوسک ثابت عرضه مواد غذایی
دستورالعمل اجرایی طرح تشدید نظارتها
دستورالعمل اجرايي بازرسي بهداشتی از مراکز تهیه تولید،توزیع ، نگهداری ،حمل ونقل و فروش مواد خوردنی آشامیدنی
دستورالعمل ارزیابی عملکرد دستگاه های غیرسوز بی خطرساز پسماند
دستورالعمل اعطای سیب سلامت
دستورالعمل اقدامات بهداشت آب و فاضلاب در طغیان
دستورالعمل اقدامات بهداشت محيطي به منظور پيشگيري و كنترل طغيانهاي منتقله از غذا
دستورالعمل اندازه گیري آرسنیک، جیوه و سرب در آب آشامیدنی
دستورالعمل آب آشامیدنی ویژه مدارس
دستورالعمل تکمیل اظهارنامه بي خطرسازي پسماند عفونی
دستورالعمل صدور کارت معاینه پزشکی
دستورالعمل ضوابط بهداشتی مشاغل خانگی مجاز
دستورالعمل كنترل سلامت غذا و تعادل تركيب غذايي در واحدهاي غذاخوري دستگاههاي اجرايي
دستورالعمل مدیریت اجرایی پسماند پزشکی ویژه بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی
دستورالعمل میکرو پیگمانتاسیون (تاتو) با کاربرد آرایشی
دستورالعمل نمونه برداری یخی
دستورالعمل_آزمون_هاي_باكتريولوژي_آب_آشاميدني
ضوابط فعالیت شرکت های خدماتی مبارزه با حشرات
ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای برقی و الکترونیکی
دستورالعمل اجرایی بازرسی از ارایشگاه ها و سالن های زیبایی
دستورالعمل شرکت ها و موسسات مشاوره ای و خوداظهاری بهداشتی
finalized_vol.2_1_171462
دستورالعمل شرکت ها و موسسات مشاوره ای خودکنترلی و خوداظهاری بهداشتی.pdf
چک لیست ها
101رستوران-سفره خانه-چلوکبابی و سلف سرویس
102کبابی-جگرکی-طباخی-دیزی-حلیم-آش-اغذیه
102کبابی-جگرکی-طباخی-دیزی-حلیم-آش-اغذیه
102کبابی-جگرکی-طباخی-دیزی-حلیم-آش-اغذیه
103کترینگ-آشپزخانه-غذای آماده
104تالار پذیرایی
105کارگاه تولید انواع شیرینیجات
106مرکز تولید عرضه و سرو شیرینی -بستنی و آبمیوه
107شیرینی فروشی
108تولید و عرضه و سرو آبمیوه و بستنی
109واحد سیار عرضه مواد غذایی
110کیوسک ثابت عرضه مواد غذایی
110کیوسک ثابت عرضه مواد غذایی
111نانوایی سنتی
112نان فانتزی و شیرمال
114سبزی خردکنی
115عرضه خشکبار
116کرایه ظروف مواد غذایی
117عرضه محصولات پروتئینی
118مراکز تولید و عرضه لبنیات سنتی
119مراکز عرضه فراورده های لبنی
120قهوه خانه
121چایخانه
122عرضه میوه و تره بار
123مراکزتولید و عرضه یخ
124انبار و سردخانه مواد غذایی
125خواروبارفروشی-عمده فروشی-سوپرمارکت-فروشگاههای بزرگ زنجیره ای
126مراکز تولید و عرضه ترشی-شوری و عصاره گیری
127مراکز عرضه ترشی-شوری وعصاره گیری
128عطاری
130چک لیست خوداظهاری مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی
131مراکز عرضه ماهی-میگو و ،فراورده های خوراکی آبزیان
132مراکز عرضه گوشت ومرغ
133مراکز عرضه گوشت-مرغ-ماهی-میگو-فرآورده های آبزیان
134بوفه عرضه مواد غذایی
135بوفه تهیه و عرضه مواد غذایی
چک لیست پایش آزمایشگاههای آب و فاضلاب
چک لیست و فرم های مربوط به آموزشگاه اصناف
چک لیست وضعیت بهداشت محیط بیمارستان
چک لیست بازرسی بهداشتی آرایشگاههای زنانه
چک لیست بازرسی بهداشتی آرایشگاههای مردانه
مجموعه راهنما و کتاب
cbi-راهنمای آموزشی برنامه ابتکارات جامعه محور
GLAAS2014
استانداردهای ملی پیوست سلامت
بهداشت محیط ویژه بهورزان
چارت_مرکز_سلامت_محیط_و_کار
چارت_مرکز_سلامت_محیط_و_کار
چگونه از اثرات ریزگردها بر سلامت خود بکاهیم
حفاظت در برابر اشعه ماوراءبنفش
راهنما آموزشی کنترل دخانیات برای دانشجویان
راهنما آموزشی کنترل دخانیات
راهنمای انتخاب دستگاه های غیرسوز بی خطرساز پسماند پزشکی
راهنمای آموزشی ترک دخانیات
راهنمای آموزشی مدل توانمندسازی جوامع روستایی
راهنمای بازرسی بهداشتی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی
راهنمای بازرسی بهداشتی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی
راهنمای بهداشت محیط آزمایشگاه های تشخیص طبی
راهنمای بهداشت محیط آزمایشگاه های تشخیص طبی
راهنمای بهداشت محیط صنوف
راهنمای بهداشت محیط مراکز جراحی محدود و سرپایی
راهنمای بهداشت محیط مطب
راهنمای پایش آلودگی میکروبی آبهای ساحل شناگاهی دریایی
راهنمای پیش نیازها و شرایط خوب ساخت برای سلامت و ایمنی مواد غذایی در سطح توزیع
راهنمای طبقه بندی پسماندها برای بازرسین بهداشت محیط
راهنمای عملیات بهداشت محیط در بلایا و شرایط اضطرار
راهنمای کشوری مدیریت فاضلاب بیمارستانی
راهنمای کلرسنجی و ثبت نتایج در سامانه جامع بازرسی
راهنمای کنترل بهداشتی آب استخرهای شنا
راهنمای کنترل متیل ترشیاری بوتیل اتر در آب آشامیدنی
راهنمای کنترل ویبریوکلرا در آب آشامیدنی
راهنمای محاسبه شاخص پرتوهای فرابنفش
راهنمای محاسبه و اعلام شاخص کیفیت هوا
راهنمای مدیریت بهداشت محیط در بلایا و شرایط اضطرار
راهنمای نظارت و پایش آب استخرهای شنا و شناگاههای طبیعی
راهنمای نمونه برداری آب و فاضلاب و ثبت نتایج در سامانه جامع بازرسی
راهنمای سرفصلها و محتوای برنامه آموزش مدیریت پسماند پزشکی
سند راهبرد ملی بهبود کیفیت آب شرب
سند راهبرد ملی بهبود کیفیت آب شرب
قانون مدیریت پسماندها-1383
کنترل نقاط بحرانی در مراکز عرضه مواد غذایی
موازین ایمنی و بهداشی کاربرد لامپ های کم مصرف
راهنمای دفع فاضلاب در شرایط اضطراری -جلد اول
fazelab dar sharayet ezterari_vol.1_1_171449
fazelab dar sharayet ezterari_vol.1_2_171450
fazelab dar sharayet ezterari_vol.1_3_171453
fazelab dar sharayet ezterari_vol.1_4_171454
راهنمای دفع فاضلاب در شرایط اضطراری -جلد دوم
استاندارها
دستورالعمل های گروه آموزش و ارتقای سلامت
آموزش برنامه عملیاتی
سامانه ارزشیابی رسانه های آموزشی (ارس)
دستور عمل اجرایی برنامه آموزش و ارتقاي سلامت
"راهنمای خودمراقبتی در ناخوشی های جزئی"
دستورالعمل های گروه بهداشت دهان و دندان
خدمات سلامت سطح اول ویژه استفاده در شهر، حاشيه شهر و مناطق روستایی
برنامه تامین و ارتقاء مراقبت¬های اولیه سلامت در قالب گسترش و تقویت شبکه بهداشت و درمان در مناطق شهری
دستور عمل اجرای فاز اول: مناطق حاشیه، سکونتگاه¬های غیررسمی شهری و شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر فاز دوم: شهرهای بالای 50 هزار نفر (شامل کلانشهرها)
برنامه استراتژیک پیشنهادی عدالت در سلامت و عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت در جمهوری اسلامی ایران
دستورالعمل های امور آزمایشگاه
انگل شناسی
کتاب مالاریا
دستورالعمل تشخیص آزمایشگاهی لیشمانیوز
ایمنی در آزمایشگاه
اصول کلي حفاظت و پيشگيري از آلودگي
راهنمای انتقال مواد عفونی 2016
راهنماي ايمني جهت انتقال نمونه هاي عفوني
ایمونولوژی و سرولوژی
رفع مشکل در الایزا
بیوشیمی
GTT دیابت بارداری و
تجهیزات
دستورالعمل فني اتوکلاو
دستورالعمل فني انکوباتور
دستورالعمل فني بن ماري
دستورالعمل فني ترازوي مکانيکي
دستورالعمل فني دستگاه اسپکتروفتومتر
دستورالعمل فني سانتريفوژ
دستورالعمل فني سمپلر
دستورالعمل فني فتومتر
دستورالعمل فني فريزر
دستورالعمل فني فور
دستورالعمل فني ميکروسکوپ
دستورالعمل فني ميکروهماتوكريت
دستورالعمل فني يخچال
راهنمای نگهداشت تجهیزات آزمایشگاهی
چک لیستها
چک لیست التور
چک لیست پزشک خانواده
چک لیست تالاسمی
چک لیست سالک
چک لیست سطح 1 Final
چک لیست سل
چک لیست فنی ارزیابی سیستم کیفیت سطح 3 ،مرجع دانشگاهی و منطقه ای
چک لیست مالاریا
چک لیست مالاریا
چک لیست مواد مخدر
چک ليست سالمونلا وشيگلا
چک ليست فنی ارزيابي سيستم کيفيت سطح 2
چك ليست ميكروبشناسي و تفسير آن
کتاب ها
آنتی بیوگرام
آنتی بیوگرام
دیفتری
راهنمای انتقال مواد عفونی 2016
راهنمای نگهداشت تجهیزات آزمایشگاهی
راهنماي عفونت هاي بيمارستاني
سل کانتر
کتاب کنترل کیفی آزمایشگاه مرجع سلامت
مالاریا
مستندات مدیریت کیفیت در ازمایشگاه پزشگی
مننژیت
کنترل کیفی
جزواتی در مورد کنترل کيفی داخلی
اصول رسم نمودار کنترل کيفي داخلي براي تست هاي کمي
انواع خطا
خطاي مجاز
کنترل کيفيت در آزمايشهاي ميکروب شناسي
دستورالعمل های استانداردسازی
بعد از انجام آزمايش
دستورالعمل گزارش دهي
مدت زمان نگه داري سوابق
مدت زمان نگه داري سوابق
قبل از انجام آزمايش
دستورالعمل ارجاع نمونه
دستورالعمل پذيرش و نمونه گيري
دستورالعمل خونگيري وريدي
راهنماي مراجعين
معيارهاي رد نمونه
ايمني و بهداشت
تجهيزات آزمايشگاه
دستور العمل مستندسازی
كاركنان
مجموعه دستورالعمل ها
فرم ها
اقدام اصلاحي يا پيشگيرانه
تعمير يا سرويس تجهيزات
ثبت و پيگيري حوادث مخاطره آميز
ثبت و پيگيري حوادث مخاطره آميز
شناسنامه تجهيزات
فرم مشخصات کارکنان
فرم موجودي انبار
فهرست آزمايش ها
فهرست تجهيزات
نگهداري تجهيزات
52مورد عدم انطباق
الزامات فضا و تاسيسات سطح 1
ایزو 15189
فهرست اصلي مستندات
کتاب کنترل کیفی آزمایشگاه مرجع سلامت
کنترل کیفیت در بخش انجام آزمایش
کنترل کيفيت تجهيزات آزمايشگاهي
مستندات سيستم مديريت کيفيت
نکات مورد توجه در فرآيند انجام آزمايش
مواد مخدر
دستورالعمل فرایندهای تشخیص مصرف مواد مخدر و روانگردان
میکرب
تست های تشخیصی در میکرب شناسی
SXT حساسيت به باسيتراسين
ام آر
اوره آز
آزمايش دكربوكسيلاسيون
بایل اسکولین
پی ای دی
پی وای آر
تحمل نمك
تست کمپ
تی اس آی
تی سی بی اس
حساسيت به باسيتراسين
ديسک نووبيوسين
ژلاتین
سیترات
سيتوکروم اکسيداز
کلیگلر آیرن آگار
كاتالاز
مالونات
مك كانكي آگار
موتیلیتی
وی پی
دستورالعمل ها و تشخیص
CCHF نمونه گیری
اتوكلاو
استریلیزاسیون
انکوباتور
انواع محيط کشت، معرفها و رنگها
آماده سازی و کنترل کیفی محیط های کشت
تب مالت
تشخیص باکتریهای پاتوژن در مواد غذایی
تهيه کدورت نيممکفارلند
جداول شناسائي باكتريها
جداول شناسائي باكتريها
جدول پاتو ژنها وفلور نرمال
جدول مديريت پسماند
دستورالعمل تشخیص اشریشیاکولی مولد اسهال
دستورالعمل تشخیص سالمونلا و شیگلا
دستورالعمل تهيه انواع محيط کشت، معرفها و رنگها
دستورالعمل فني فور و اتوكلاو
دستورالعمل كلي تهيه و كنترل كيفيت محيط كشت
راهنماي ايمني جهت انتقال نمونه هاي عفوني
راهنماي رنگ آميزي گرم
روش تعيين حجم لوپ
سالمونلا شیگلا استاف اشریشیاکولی
سالمونلا
شناسايي استافها
شيگلا
فور
فهرست مواد، محيطهاي كشت و ديسك هاي تشخيصي
فهرست موارد بحراني در آزمايشگاه ميكروبشناسي
کنترل کیفی محیط در ویبریو کلرا
کنترل کیفیت دیسکهای آنتی بیوگرام
کنترل کيفيت در آزمايشهاي ميکروب شناسي
کنترل کيفيت ديسک هاي آنتي بيوتيک
كنترل محيط كشت
محیط های کشت معرفها و رنگها
مديريت پسماند 1
مديريت پسماند 2
مننژیت
نگهداری و استفاده از سوشهای میکربی
نگهداري و استفاده از سويههاي باکتريايي
نمونه گیری سرخک و سرخجه و اوریون
نمونه گیری و آزمایشات ایدز
نمونه گیری و تشخیص ویبریو کلرا
نمونه گیری
جمع آوري نمونه خارج آزمايشگاه
دستورالعمل ارجاع نمونه های بالینی
دستورالعمل خونگيري وريدي
دستورالعمل مدیریت نمونه در آزمايشگاه هاي پزشكي
دستورالعمل نحوه نمونه گیری سیاه سرفه و ارسال نمونه ها برای مرکز بهداشتی
دستورالعمل نمونه گيري ديفتري
مدت زمان و نحوه نگهداری نمونه های کلینیکی
مقررات انتقال مواد عفونی
هماتولوژی
A2 اندازه گیری هموگلوبین
الکتروفورز هموگلوبين
تضمین کیفیت بخش تالاسمی
دستورالعمل جمع آوری خون وریدی
سل کانتر
شمارش رتیکولوسیت
کنترل کیفی در هماتولوژی
همایش ها
کمیته ها
کمیته ارزیابی رسانه ها
HSR کمیته
کمیته اجرایی سلامت جوانان
کمیته خودکشی
کمیته بررسی علل مرگ ومیر کودکان زیر 5سال
کمیته صدور صلاحیت شرکتهای سلامت کار :
کمیته پسماند های پزشکی :
زیر کارگروه بهداشت در کارگاه بهداشت و درمان در حوادث غیر مترقبه دانشگاه
کمیته بررسی و تطبیق مشاغل سخت زیان آور استان ( دبیر ادا ره کار استان )
کمیته شورای هماهنگی امور بیمه شدگان استان ( دبیر اداره کار )
کمیته ایمنی استان
سامانه حضور و غیاب
سامانه فیش حقوقی
*معرفی همکاران*
لیست شرکتهای مجاز خدمات مبارزه با حشرات و جوندگان موذی
اطلاعات پزشکان دارای مجوز معاینات شغلی در حوزه معاونت بهداشتی خراسان شمالی
دانلود بنر ، پوستر و پمفلت
مصاحبه های تصویری و فیلمهای آموزشی مقابله با کرونا
مصاحبه های تلویزیونی
فیلمهای آموزشی
مصاحبه های مسئولین و کارشناسان
خلاصه پروتکل های مراکز ، اماکن عمومی و محیط های کاری و کارگری
رسانه های ویژه دانش آموزی
آلبوم تصاویر
ارتباط با ما
کنترل خشم
كنترل خشم
1 -خشم پديده اي طبيعي بوده ومانند ساير احساسات نشانه سلامتي ، تندرستي و عواطف انساني است.
2- هنگامي كه خشم از كنترل خارج شود مي تواند پيامد هاي ناگوار در روابط شخصي و تمامي عرصه هاي زندگي به وجود آورد .
3-ببينيد چه چيزهايي باعث خشم تان مي شود.وقتي فهميديد علت خش تان چيست، درصدد جلوگيري از بروز چنين موقعيت هايي برآئيد.
4- كمي قدم بزنيد تا خشم تان فروكش كند.خودرااز محل خشم دور كنيد تا بتوانيد عصبانيت تان را فراموش كنيد . از اين طريق دوباره مي توانيد كنترل احساسات تان را بدست آوريد.
5- در هنگام عصبانيت از روش خود آرام سازي استفاده كنيد.پيش از آن كه پاسخ دهيد، تاده بشماريد .همچنين مي توانيد با تنفس آرام وعميق ودر مدتي كوتاه خودرا آرام كرده ودروضعيت بهتري راه حل هاي خودرا بررسي كنيد.
6- با كسي كه مي تواند در شماآرامش ايجاد كند حرف بزنيد.درست نيست كه همه احساسات را در حود جمع كنيد. درد دل كردن با چنين فردي قطعا شما را آرامخواهد كرد.
7- اطرافيانتان رابشناسيد.با شناخت عادات، خلقيات وشخصيت اطرافيانتان بهتر مي توانيد رفتار وبرخورد آنها را در موقيت هاي مختلف پيش بيني نموده، بنابرين باقدرت و آمادگي بهتري مي توانيد با انتقادهاي آنان كنار آمده وخشم خود را كنترل كنيد.
8- احترام خود را همواره درنظر داشته باشيد.هيچگاه وتحت هيچ شرايطي به ديگران بي احترامي نكنيد ، حتي اگر حق باشما باشد.
9-در پايان هرروز خشم تان را دور بيندازيد .با خود تمرين كنيد كه با ترك موقعيت، خشم خودرا نيز دور بريزيد و بعد به كارهاي مورد علاق و لذتبخش نظير بيرون رفتن با دوستان ويا تماشاي برنامه دلخواه خود از تلويزيون بپردازيد.
10- کنترل بد عصبانیت نه تنها موجب ناراحتی اطرافیانتان میشود بلکه میتواند سلامت شما و روابط کاریتان و ارتباطاتتان را هم به خطر بیندازد
.
11- فعالیت جسمی به شما کمک میکند که عصبانیت شما طول مدت کوتاهتری داشته باشد. با افزایش توان جسمی قدرت غلبه شما بر عصبانیت بیشتر میشود.
12- کلماتی که موقع عصبانیت بیان میکنید را روی کاغذ بنویسید و سعی کنید دیگر هنگام مشاجره و عصبانیت آنها را تکرار نکنید.
13- در مراحل شدید عصبانیت بهتر است از مواجهه با فردی که از دست او عصبانی هستید دور شوید و در مقابل او قرار نگیرید. به جای این چند لحظه به خود فرصت بدهید تا آرام شده و در مورد روشهای ابراز عصبانیت کمی فکر کنید.
14- این یک باور غلط اجتماعی است که میگویند بیرون ریختن غضب و خشم و عصبانیت همیشه بهترین راه احساس راحتی است. خالی کردن خود با فریاد و عصبانیت میتواند باعث بروز مشکلات بیشتر شود به جای اینکه آنها را حل کند. این کار میتواند روابط بین افراد را بدتر کرده و شیوه خوبی برای الگو بودن برای کودکان نیست.
15- در مورد چیزی که دارید میگویید کمی فکر کنید و صدایتان را بلند نکنید. در مورد چیزی که شما را عصبانی کرده با آرامی توضیح دهید. سعی کنید قبل از اینکه پاسخ بدهید به آنچه فرد مقابلتان هم میگوید گوش کنید.
16- اگر میبینید که ترافیک و شلوغی خیابانها شما را عصبانی میکند، از وسیله دیگری به غیر از اتومبیل خود برای رفت و آمد استفاده کنید یا اگر امکان دارد مکان شغل خود را نزدیک محل زندگیتان انتخاب کنید.
17- بعد از اینکه عصبانیتتان فروکش کرد با خود فکر کنید این عصبانیت چه فوایدی برای من و فرد مقابل داشت؟ آسیبها و اثرات منفی آن روی من و دیگری چهقدر بود؟ آیا مشکل را برطرف کرد؟
18- با خود فکر کنید و راهحلهای دیگری را به غیر از عصبانیت برای حل مشکل پیدا کنید.
19- برخی چیزها را نمیتوان تغییر داد. گاهی باید به جای عصبانی شدن وضعیت کنونی را پذیرفت و با آن سازگاری پیدا کرد. در این صورت لازم است شیوههای مقابله با مشکلات را یاد گرفته و یا آنها سازگار شوید.
20- عصبانیت موجب افزایش هورمون استرس و عصبانیت در بدن شما میشود که این خود موجب افزایش فشار خود شما میشود. پس بگذارید با آرامش مشکلات برطرف شود، چرا که عصبانیتهای طولانی مدت و شدید سلامت قلب شما را هم به خطر میاندازد.
21- نبايد اجازه بدهم خشم ديگران بر من اثر بگذارد و بايد خويشتندار باشم.
22-
افراد بيشتر تفاوت بين خودخواهي و احقاق حقوق خود را نمي دانند. رفتار پرخاشگرانه عملي خودخواهانه است ، چون هدف آن برآورده ساختن نياز خود بدون توجه به خواسته هاي ديگران است ؛ ولي جرات ورزي نشان مي دهد که ما انعطاف پذير و اهل گفتگو هستيم ، همچنين نشان دهنده آن است که ما نسبت به مراقبت از خود متعهديم
.
23- در حقيقت گذشت به معناي از ياد بردن خطاي افراد نيست. بلکه هنگامي که کسي خطاي کس ديگري را ناديده مي گيرد و مي بخشد در واقع خود را از خشمگين شدن مي رهاند و به امور روزمره خود مي پردازد.
24- بخشش و گذشت باعث مي شود که در کشمکش ها برگ برنده هميشه در دست ما باشد چون از موضع قدرت و با اعتماد به نفس از خطاي افراد چشمپوشي مي کنيم
.
25- آیا میدانید وقتی شما با خودتان دوست نباشید، چقدر مشکل است فرد دیگری دوست شما باشد؟ وقتی یک یا هر دو نفر با مشکل عزت نفس دست به گریبان هستند، یک بن بست بزرگ در رابطه وجود دارد. اگر خودتان نمیتوانید کاری کنید که خودتان را دوست داشته باشید، دوست شما هم نمیتواند چنین کاری را انجام دهد.
26- اگر در یک رابطه احساس بدی دارید یا با شما بد رفتار می شود، باید مراقب خود باشید حفظ رابطهای که شامل هر نوع رفتارتوهین آمیز باشد، کار صحیحی نیست.
27- رابطه ای ناسالم است که شامل رفتارهایی با منظورخاص، همراه با بی احترامی، کنترل یا توهین باشد. بعضی افراد در خانوادههایی زندگی میکنند که والدین مشاجره زیادی دارند یا با یکدیگر به گونهای توهین آمیز ( توهین احساسی، زبانی یا جسمانی) رفتار میکنند. برای کسانی که در چنین محیطهایی بزرگ شدهاند، ممکن است چنین رفتارهایی کاملاً طبیعی یا صحیح به نظر برسد. اما این رفتارها درست نیست!
28- بسیاری از ما با نگاه کردن یا تقلید از خانواده و آشنایان، رفتارهایی را یاد میگیریم. بنابراین فردی که در محیطی با رفتارهای خشونت آمیز و بی احترامی زندگی میکند، شاید یاد نگیرد چگونه با دیگران با محبت و احترام رفتار کند و این که چگونه انتظار رفتار متقابل داشته باشد.
29- بسیاری از ما با نگاه کردن یا تقلید از خانواده و آشنایان، رفتارهایی را یاد میگیریم. بنابراین فردی که در محیطی با رفتارهای خشونت آمیز و بی احترامی زندگی میکند، شاید یاد نگیرد چگونه با دیگران با محبت و احترام رفتار کند و این که چگونه انتظار رفتار متقابل داشته باشد.
30- ارتباط خوب ، برقراري ارتباط محور اصلي زندگی انسان را تشكيل ميدهد یک رابطه خوب می تواند به حل بسياري از مسايل کمک کند. اگر چه برقراري ارتباط به نظر ساده ميآيد ولي مستلزم به کار گرفتن نکاتی است که بدون توجه به آنها ارتباط موثری پدید نمی آید.
31- اگر یک رابطه تبدیل به جنگ قدرت شود و یکی از طرفین ناچار باشد تمام مدت برای عملی شدن نظر خود بجنگد، این رابطه دوام چندانی نخواهد داشت.
32- حمايت به ميزان برخورداري از محبت، همراهي و توجه دو جانبه در رابطه دوستانه تعريف شده است.
33- حمایت باید در کلیه شرایط و موقعیت ها وجود داشته باشد. برخی افراد تنها در شرایطی عادی میتوانند حامی مناسبی باشند، اما در زمان های بحرانی و هنگامی که دوستشان دچار مشکل شده است ، نمیتوانند حمایت خاصی انجام دهند .
34- صداقت با اعتماد رابطه تنگاتنگی دارد. چرا که اگر یکی از دو طرف صادق نباشد، اعتماد کردن به یکدیگر دشوار میشود.
35- اعتماد احساس آرامش دو جانبه است که با پذيرش کلام، تعهدات و رفتار يکديگر همراه است.
صداقت ، صداقت با اعتماد رابطه تنگاتنگی دارد. چرا که اگر یکی از دو طرف صادق نباشد، اعتماد کردن به یکدیگر دشوار میشود.
36- احترام متقابل ،"احترام" در یک رابطه بدین معناست که هر فرد برای طرف مقابل خود ارزش قائل است و هرگز از حد و مرزهای طرف مقابل پا فراتر نمیگذارد.
37- بسیاری از ما با نگاه کردن یا تقلید از خانواده و آشنایان، رفتارهایی را یاد میگیریم. بنابراین فردی که در محیطی با رفتارهای خشونت آمیز و بی احترامی زندگی میکند، شاید یاد نگیرد چگونه با دیگران با محبت و احترام رفتار کند و این که چگونه انتظار رفتار متقابل داشته باشد.
38- خشم پديدهاي طبيعي بوده و مانند ساير احساسات نشانه سلامت، تندرستي و عواطف انساني است. اما هنگامي كه از كنترل خارج شود ميتواند به حسي مخرب و ويرانگر تبديل شده و پيامدهاي ناگواري در روابط شخصي و در تمامي عرصههاي زندگي به وجود آورد.
39- ببينيد چه چيز باعث خشمتان ميشود: آگاه باشيد كه در چه موقعيتهايي كنترل خود را از دست داده و خشمگين ميشويد. وقتي فهميديد كه چه چيزي منجر به خشمتان ميشود درصدد جلوگيري از ايجاد چنين موقعيتهايي برآمده يا ياد بگيريد كه چطور با اين موقعيتها كنار بياييد.
40- واكنش افراد ديگر را پيشبيني كنيد: زماني كه ميخواهيد كار جديدي را انجام دهيد واكنش و عكس العمل اطرافيانتان را پيش بيني كنيد. با اين كار ميتوانيد بهتر با انتقادها و ايرادهاي آنها پس از انجام كار كنار بياييد.
41-
قبل از مواجه شدن با رويداد خشم بر انگيز با خودتان بگوييد:
اين مسئله مرا ناراحت مي كند اما مي دانم چگونه از عهده اش برآيم، يامثل اينكه مسئله جدي است بايد خود را آماده كنم
يا
مي توانم از مهارتهاي خودم براي حفظ كنترل
فردي استفاده كنم.
42-
يك روش ساده و موثر كنترل عصبانيت شاد نگه داشتن چهره موقع ايجاد شدن عصبانيت هست.
43-
اساس روابط بين فردي خود را بر مذاكره و گفتگو بنا نهيد.به شيوه سازنده و مفيد مذاكره كننده خوبي باشيد.
44-
لزومي نداردبا خواسته هاي ديگران مخالفت يا موافقت كنيد اما بايد به آنها بفهمانيد كه خواسته هايشان را درك مي كنيد.در مصالحه برنده يا بازنده وجود ندارد لذا بايد انقدر انعطاف پذير باشيدكه ديگران را خشنود و راضي كنيد.هر دو طرف از بخشي خواسته هاي خود چشم پوشي كنند
45-
وقتي انسان كسي راكه به او بي حرمتي كرده مي بخشداو را از كاري كه كرده تبرئه نمي كند. گذشت به معناي ازياد بردن خطاي افراد نيست.بلكه در واقع رهانيدن خود از خشمگين شدن است تابه امور روزانه خود بپردازد.بخشش باعث مي شود برگ برنده هميشه در دست شما باشد.و حس خود كارامدي و حس كنترل شما را بالا ميبرد.
46-خشم پديدهاي طبيعي بوده و مانند ساير احساسات نشانه سلامت، تندرستي و عواطف انساني است. اما هنگامي كه از كنترل خارج شود ميتواند به حسي مخرب و ويرانگر تبديل شده و پيامدهاي ناگواري در روابط شخصي و در تمامي عرصههاي زندگي به وجود آورد.
47- براي طغيانهاي عصبي خود عذرخواهي كنيد: اگر عصبانيتتان باعث شده كه كه به كسي بياحترامي كنيد، از او معذرت بخواهيد. لزومي ندارد كه براي عصبانيت خود توضيحي بياوريد فقط گفتن «من رفتار بدي داشتهام و عذر ميخواهم» كافي است تا همه سوء رفتارها را از بين ببرد.
48-نصیحت پذیر باشید: اگر احساس می کنید اغلب اوقات عصبی هستید، به افرادی که نگران شما هستند مثل اعضای خانواده یا دوستان اعتماد کنید و از آنها بخواهید تا شما را در یافتن راه حلی مناسب برای برخورد با این مقوله یاری کنند یا با یک روان شناس مشورت کنید.
49-زمانی را به آرام سازی اختصاص دهید: قبل از مقابله با شخص یا وضعیتی که شما را عصبانی ساخته است راهی پیدا کنید تا کمی از انرژی احساسی و هیجانی خود را تخلیه کنید. مثلا بروید کمی قدم بزنید. خانه را تمیز کنید یا اگر پشت کامپیوتر نشسته اید از فشار دادن تکمه ارسال برای ارسال نامه الکترونیکی غضب آلوده خود دست نگه دارید و کمی به آن بیندیشید.
50-در دستورات دینی و فرهنگ ایرانی اسلامی و سنتی ما همواره به خونسردی و جلوگیری از بروز خشم توصیه شده است؛ شاید بارها این جمله را در هنگام دعواهای لفظی یا فیزیکی افراد از دهان بزرگترها شنیده ایم که ˈصلوات بفرستˈ، ˈیک لیوان آب بخورˈ و یا این که ˈبرو بیرون دوباره برگردˈ این ها جملاتی است که آمیخته با دین و فرهنگ ما است و در بسیاری موارد توانسته از پیش آمدن بسیاری مسایل جدی پیشگیری کند.
جستجو
دسترسي به جوابهای تست کرونا از
(۳۹۷۷۵ بازدید)
پیام های بهداشتی کوتاه ویژه رو
(۱۴۲۰۲ بازدید)
فایل PDF کتاب جدید EOP (برنامه
(۱۳۵۹۵ بازدید)
روز شمار و شعار هفته سلامت در
(۹۶۶۱ بازدید)
سامانه 1490 دریافت شکایات بهد
(۹۵۲۱ بازدید)
کارگاه آموزشی طرح امید
(۷۸۶۲ بازدید)
بسته های آموزشی با محوریت شعار
(۷۴۸۸ بازدید)
بیماری ابولا چیست ؟
(۷۲۳۹ بازدید)
دانلود بنر هفته مبارزه با مواد
(۷۲۱۶ بازدید)
معاونت بهداشتی دانشگاه
(۶۴۳۹ بازدید)
ورود اعضاء
برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...
آدرس :
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
تلفن :
تلفن:05832222683
کد پستی :
پست الکترونیک :
کلیه حقوق این پورتال متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان خراسان شمالی می باشد
Nkums.ac.ir