رسانه ­های چاپی : پمفلت

سه شنبه ١٠ آذر ١٣٩٤ ساعت ٦:٥٧ ق.ظ   ( بازدید : 1324 نفر )


رسانه ­های چاپی

پمفلت

تعاريف

اين ابزار جزو رسانه هاي ايستا و مكتوب آموزش سلامت مي باشد و به طور کلی دارای مشخصات زیر است؛

پمفلت نشريه اي است غيرادواري و مستقل و شبیه کتابچه آموزشی، كه در اندازه كوچك و با جلدي كاغذي برای توضیح درست مطالب در مورد یک موضوع خاص به خواننده، به چاپ مي رسد. صفحات آن به هم دوخته شده و فاقد صحافي است و مطالب آن در یک یا هر دو طرف یک صفحه با قطع A4 ( mm297r210) در تقسیمات یک چهارم یا یک سوم هر صفحه نوشته می شود. در مورد تعداد صفحات آن در منابع مختلف اتفاق نظر وجود ندارد و معمولاً صفحات آن را زير 100 صفحه ذكر مي كند ولي براساس تعريف يونسكو اين نشريه بايد بدون در نظر گرفتن جلد حداقل 5 و حداكثر 48 صفحه داشته باشد. از پمفلت در برنامه های آموزش و ارتقای سلامت به عنوان استراتژی کاربردی برای ارائه مطالب در زمینه سطوح مختلف پیشگیری از مشکلات سلامتی استفاده می گردد.

سابقه استفاده از پمفلت به قرن 16 تا 18 در كشور انگلستان برمي گردد كه بمنظور اطلاع رساني در موضوعات بحث انگيز مذهبي, سياسي و اجتماعي به كار رفته است؛ ولي امروز موضوعات وسيع تري را شامل مي شود.

ویژگی ها

هدف از پمفلت ارائه آموزش های تخصصی به مخاطب در زمینه موضوع خاص است و معمولاً برای مقاصد غیرتجاری کاربرد دارد. پمفلت مطالبی را به مخاطب ارائه می کند که معمولاً در مورد ان ها اطلاعات جامعی ندارد. پمفلت در مقایسه با پوستر برای اهداف آموزشی ابزار ارزان قیمت تری محسوب می شود و به سادگی قابل آماده سازی است. استفاده از پمفلت در هر محیطی و با هر امکاناتی آسان است. مخاطب پمفلت باید توان خواندن و نوشتن داشته باشد. یک پمفلت می تواند پیام های متنوعی را ارائه دهد. اما عمدتاً مخاطب محدودی را تحت پوشش قرار می دهد. و نسبت به دیگر رسانه ها از جذابیت کمتری برخوردار است.

معیارهای ارزشیابی

هدف از طراحی یک پمفلت فراتر از تنها اطلاع رسانی صرف به مخاطب است پس باید به دقت طراحی شده و از مطالب معتبر علمی و به دور از هر گونه اطلاعات نادرست باشد. باید حجم مطالب اندک اما عمیق و ارائه کننده راهکارهای عملی مرتبط با موضوع باشد. ساختار پمفلت باید به گونه ای باشد که خواننده را به سمت پیروی از بایدها و نبایدها در مورد موضوع مورد نظر سوق دهد.

 

 

 

 

 

 

در ارزشیابی پمفلت، به ابعادی نظیر؛ ارزیابی محتوا و ساختار توجه می شود.

بعد ارزشیابی

موضوعات

نکات مهم در ارزشیابی پمفلت

ارزیابی محتوای پمفلت  

 

دقت ((accuracy

نويسندگان، ويراستاران علمي و منابع استفاده شده از اعتبار كافي برخوردار باشند.

یکپارچگی

ميزان رعايت آن در يك پمفلت توسط ارزياب سنجش شود. همچنين به عدم تناقص مطالب عنوان شده در پمفلت و بروشور با منابع (معتبر) ديگر

شفافيت

ساده بودن و قابل فهم بودن پيام توسط ارزياب بخش مي شود. در متن پيام تا چه ميزان از كلمات تخصصي ـ علمي ـ ادبي نامأنوس استفاده شده است، هر چه تعداد اين كلمات بيشتر باشد، امتياز كمتري به پمفلت مذكور تعلق خواهد گرفت.

جذابيت(Appealing)

جذاب بودن محتوي با توجه به جمعيت مخاطب تا حدودي سليقه اي است توسط ارزياب سنجش مي شود.

مقبوليت

توليدكنندگان و ارائه دهندگان پمفلت تاچه ميزان از نظر علمي ـ اجتماعي و فرهنگي موردتوجه و قبول مردم مي­باشد.

متن پمفلت

در اين قسمت ارزياب، خوانا بودن و زيبا بودن و فونت ها را مي سنجد و چگونگي استفاده از فونت هاي درشت كه متناسب با محتوي متن نگاشته شده است، ارزيابي مي کند. معمولا در متن پمفلت وبروشور بيش از 3 نوع فونت نبايد به كاررفته باشد، همچنين ارزياب بايد به نوع صفحه آرايي، تناسب بين فضاي نوشتاري، فضاي خالي و قسمت اختصاص يافته به اجزاء گرافيكي، بايد دقت نمايد.

مناسبت داشتن با مخاطب

محتوي پمفلت هر چقدر با خصوصيات دموگرافيگ (سن، جنس، شغل، سطح سواد) و فرهنگي مخاطبان تناسب داشته باشد امتياز بيشتري (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)  كسب خواهد كرد (متناسب به اطلاعات ارائه شده درپمفلت)

ساختار پمفلت

 

طراحي پمفلت

1.    آيا در ارائه مطالب پمفلت خلاقيت و ابداعي صورت گرفته است. مقايسه باموارد مشابه توسط يك فرد صاحب نظر ميتواند مبناي ارزيابي قراربگيرد .

2.  ظاهر رسانه جهت جذب مخاطب حايز اهميت است واز نقاط قوت طراحي محسوب ميشود، دراين زمينه استفاده از رنگ هاي جذاب، صفحه آرايي، ‌فونتها و جداول و نمودارها استفاده شده است.

3.  تناسب داشتن تعداد صفحات با حجم مطالب و مناسب بودن قطع پمفلت از نظر اينكه مورد توجه مخاطب قرارگيرد قابليت جابجايي و تبليغ توسط مخاطبان را فراهم نمايد.

4.    مناسب بودن رنگ و تناسب آن با محتوي و تعداد رنگ هاي بكار رفته تا جايي كه توجه مخاطب را از متن دور نكند.

5.    پس زمينه ارائه شده از نظر رنگ و طراحي و شكل هاي در نظر گرفته تا چه حد با پيام پمفلت تناسب دارد كه توسط ارزياب سنجيده خواهد شد. (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

6.    تعداد صفحات پمفلت براساس تعريف يونسكو كه از 5 تا 48 صفحه است آيا رعايت شده است كه اين مساله توسط ارزياب بررسي خواهد شد.

كيفيت توليد

1.  كيفيت تهيه پمفلت اعم از كيفيت چاپ، كاغذ به كار رفته و رنگ ها همگي بر طراحي زيبايي بروشور مي افزايد. معمولا پمفلت به اندازه A5  تهيه مي گردد و بروشور بر اساس اينكه سايز كاغذ به كار رفته چقدر بوده و تعداد تا زدن آن چند بار باشد، اندازه متفاوت پيدا مي كند.

2.    كيفيت تاخوردن پمفلت: رايج ترين حالت تازدن كاغذ، از2 طرف و ايجاد سه سطح مي باشد كه به آن فرم دولا (Bifold) گفته مي شود.

 

 

در ارزشیابی یک پمفلت باید به این نکات توجه نمود که، آيا برنامه اي كه براي ارزيابي پمفلت در نظر گرفته شده است، ابزارهاي سنجش را براي نشان دادن و رسيدن به اهداف آموزش داراست؟ و اینکه آیا تأثير پيام بر مخاطبين را از نظر تغيير دانش و نگرش و رفتار مي سنجد؟

در جدول زیر خلاصه ای از معیارهای ارزشیابی یک پمفلت آمده است: برای درک بهتر ارزشیابی این رسانه می توانید به این جدول نیز رجوع کنید:

 

 معیارهای ارزشیابی پمفلت

معیار            امتیاز

1

2و3

4

5

توجه به علایق مخاطبان

عدم توجه به علاقه مخاطبان

مورد علاقه برخی مخاطبان

مورد علاقه اکثر مخاطبان

منطبق با علایق مخاطبان

جذابیت پمفلت

عدم توجه به جذابیت در فرمت و نظم ارائه مطالب

از لحاظ فرمت جذاب اما نظم ارائه مطالب نیاز به دقت دارد

قابل قبول بودن فرمت و نظم ارائه مطالب

جذابیت کامل از لحاظ فرمت و نظم ارائه مطالب

اعتبار علمی مطالب ارائه شده

عدم اعتبار علمی مطالب

اعتبار علمی کم مطلب

اعتبار علمی قابل قبول مطالب

اعتبار علمی بالای مطلب

نحوه تهیه پیام های واضح در پمفلت

استفاده از کلمات و عبارات غیرتأثیرگذار در تهیه پیام ها

انتخاب مطالب و عبارات ساده اما با اثرگذاری کم در تهیه پیام ها

انتخاب کلمات و عبارات مناسب با توانایی اثرگذاری بر روی اکثر مخاطبین

استفاده از کلمات و عبارات کاملاً تأثیرگذار در تهیه پیام ها

وضعیت تصاویر، دیاگرام ها و جداول مرتبط با موضوع پمفلت

مرتبط با موضوع پمفلت نیستند

مرتبط با موضوع اما به آسانی قابل درک نیستند

مرتبط با موضوع اما درک آن ها نیاز به تفکر دارد

کاملاً مرتبط با موضوع و به راحتی قابل درک هستند

تخصصی و کاربردی بودن مطالب ارائه شده در پمفلت

ارائه مطالب صرفاً تئوری

ارائه مطالب تخصصی به زبان ساده اما غیرکاربردی

ارائه مطالب تخصصی و تا حدودی کاربردی به زبان ساده

ارائه مطالب تخصصی با زبان ساده با تمرکز بر کاربردی بودن آن ها

وضعیت نگارشی

بیش از 4 مشکل نگارشی

دارای 3 تا 4 مشکل نگارشی

دارای 1 یا 2 مشکل نگارشی

بدون مشکل نگارشی

 

 

 

 


منبع : معاونت بهداشت دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو
بیماری ابولا چیست ؟ (۷۰۹۲ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...