رسانه های چاپی :پوستر

سه شنبه ١٠ آذر ١٣٩٤ ساعت ٦:٥٩ ق.ظ   ( بازدید : 1216 نفر )


رسانه های چاپی

پوستر

تعريف‌

يك‌ رسانة‌ ايستاي‌ Stat(static) ديداري‌ است‌ كه‌ معمولاً از جنس‌ كاغذ يا مقوا و در قطع‌ هاي‌ بزرگ ـ حداقل اندازه پوستر یک برگه A2 (mm420r594) می باشد ـ ‌براي‌ نصب‌ در مكان ‌هاي‌ عمومي‌ بر روي‌ ديوار يا بيل‌ بوردهاي‌ تبليغاتي‌ و به طور کلی در سطح عمودی و با هدف بالا بردن توجه مخاطبان یه یک موضوع ویژه تهيه‌ مي‌گردد. در طراحي پوستر براي‌ انتقال‌ و تبليغ‌ يك‌ پيام‌ يا ايده‌، از امكانات‌ بصري‌ چون‌ عكس‌، نقاشي‌ و تكنيك ‌هاي‌ گرافيكي در حجم زياد و از متن‌ و نوشته‌ به‌ ميزان‌ كمتري‌ استفاده‌ مي‌شود.

پوستر به دو دسته یک نظری (با حداقل کلمات یا تصاویر) و پوستر چند نظری (با مطالب و تصاویر زیاد و نیاز به زمان بیشتر برای درک منظور پوستر) تقسیم بندی می شود.

ویژگی ها

یکی از ویژگی های اصلی پوستر استفاده از حداقل کلمات و طبقه بندی بودن مطالب در آن است. یک پوستر می تواند مخاطبان زیاد و حتی گروه های خاص ـ افراد بی سواد و کودکان ـ را جذب کند. تهیه آن هزینه زیادی به همراه ندارد. اما به تنهایی قادر به تعامل از نظر محتوا و فرم پیام با مخاطب نیست و تعداد پیام هایی که توسط آن منتقل می شود، محدود است.  

معیار ارزشیابی  

یک پوستر باید بتواند در کمترین زمان ممکن، پیام خود را به مخاطب منتقل کند. برای این اثرگذاری لازم است، در طراحی آن از بهترین تصاویر، دیاگرام ها و جداول که مرتبط با موضوع آموزشی سلامت هستند، و نیز با رعایت نکات ویرایشی بهره برده شود. در طراحی یک پوستر باید به کاربرد انواع رنگ ها، رعایت سادگی و نوآوری، واضح و ساده بودن مفاهیم به ویژه در مورد برجسته ترین پیام های آموزشی، دقت شود. بهتر است مطالب مهم در چند بخش جدا و در مکانی از پوستر قرار گرفته شود که مخاطب به راحتی این مطالب را ببیند و درک نماید.

عنوان یک پوستر آموزشی باید مطالب موجود در پوستر را برجسته تر کند. بنابراین باید در انتخاب عنوان یک پوستر آموزشی مواردی نظیر؛ توصیفی بودن، کاربردی بودن، مرتبط بودن با موضوع پوستر، قابل مقایسه بودن با موضوعات مشابه دیگر، قابل تجزیه و تحلیل بودن و استدلالی بودن رعایت شود. پوستر آموزشی باید بتواند یک یا چند مشکل رفتاری مرتبط با سلامتی را با توصیه های علمی، ارتباط دهد

 

 

 

 

 

بعد ارزشیابی

موضوعات

نکات مهم در ارزشیابی پوستر

ارزیابی محتوای پوستر   

 

دقت

متن پيام ارائه شده، منطبق بر معتبرترين منابع علمي باشد و تهيه كنندگان آن از اعتبار علمي لازم برخوردار باشند.

یکپارچگی (consisteny)

محتوي پيام تا چه حد با اهدف و موضوع مربوطه هماهنگ مي باشد. تا چه میزان يكدستي و يكپارچگي در ارائه مطالب وجود دارد. (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

تا چه میزان در محتوي پيام از تناقض با منابع معتبر پرهيز شده است. (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

شفافيت (clearity)

ساده بودن و قابل فهم بودن پيام توسط ارزياب سنجش مي شود. برای این کار ارزیاب می تواند پیام پوستر را از مخاطب بپرسد.

در متن پيام ارائه شده در پوستر تا چه ميزان ازكلمات تخصصي ـ علمي، ادبي نأمانوس استفاده شده است، هرچه تعداد اين كلمات بيشتر باشد، امتياز كمتري به پوستر مذكور تعلق خواهد گرفت. (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

جذابيت(Apealing)

جذابيت مطالب عنوان شده در پوستر با توجه به جذابيتي كه براي جمعيت مورد نظر خواهد داشت توسط ارزياب بررسی خواهد شد.

مقبوليت  (credibility)

  • تهیه کنندگان پوستر تا چه حد از نظر مخاطبان مقبول می باشند؟ (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)
  • سفارش دهندگان پوستر تا چه حد از نظر مخاطبان مقبول می باشند؟ (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

مناسبت داشتن با مخاطب (Relevancy)

محتواي پوستر هر چقدر با خصوصيات دموگرافيك (سن، جنس، شغل، سطح مواد) و فرهنگي مخاطبان تناسب داشته باشد امتياز بيشتري خواهدگرفت.

توسط ارزياب مانند سؤال فوق ارزيابي خواهد شد.

ساختار پوستر

 

طراحي

ميزان استفاده خلاقانه طراح يك پوستر از قابليت هاي دیداری مرتبط با موضوع از اهميت زيادي برخوردار است شخص ارزيابي كننده بايد تجربه كافي جهت ارزيابي اين معيار راداشته باشد.

در طراحي پوستر تا چه ميزان اصول زيبايي شناختي (از قبيل تركيب رنگ، كمپوزسيون (Composition) مناسب، رنگ پس زمينه، ‌فونت هاي مناسب با پس زمينه و زيبا و... استفاده شده است. تشخيص اين مساله احتياج به ذوق و تشخيص هنري دارد. (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

در طراحي پوستر تا چه حد از امكانات بطور مناسب ( ‌فكر، طراحي گرافيكي زيبا، جداول و نمودار) استفاده شده است. (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

پوستري كه در يك نگاه مخاطب را جذب مي كند ميتواند پيام خود را بهتر منتقل كند. اين جذابيت به مسائل مهمي از قبيل استفاده درست از رنگ ها، طراحي كلي پوستر، ابزارهاي بصري و تكنيك هاي گرافيكي بستگي دارد.

هماهنگي و تناسب رنگ:‌‌ رنگ يكي از اجزاء مهم در طراحي هر رسانه مي باشد. در پس زمينه پوستر بهتر است از رنگ هاي مات يا خاكستري استفاده شود كه با عكس هاي به كار رفته تناقض داشته باشند (يكي روشن و ديگري تيره). رنگ هاي شاد و زنده براي حاشيه ها و نيز تأكيد بر موضوعات به كار مي روند. در استفاده از رنگ ها براي تهيه پوستر بايد بسيار دقيق بود چرا كه استفاده از رنگ هاي مختلف مي تواند سردرگم كننده باشد.

 

بعد ارزشیابی

موضوعات

ادامه نکات مهم در ارزشیابی پوستر

ساختار پوستر

متن

1.  فونت هاي خوانا و زيبا، حتي الامكان بايد نوع فونت ها خوانا و فاقد پيچيدگي باشد، ‌دركل متن يك پوستر حداكثر از3-2 فونت بايد استفاده شود. فونت هايي چونArial، Helvetica وTimes براي اين منظور مناسب هستند. (1 و 2 نوع فونت امتیاز 4 و 5، 3 نوع فونت امتیاز 3 و بیشتر از 3 فونت امتیاز1 و2)

2.    اندازه فونت ها ترجيحاً بايد به صورت زير باشد:

a.        عنوان:‌ از فاصله 5/4 الي 5 متري خوانا باشد (سايز 72)

b.        سرفصل ها: ‌از فاصله 3 متري خوانا باشد (سايز 48)

c.        متن پوستر:‌ از فاصله 5/1 متري خوانا باشد (سايز بيشتر از 18)

3.    تقسيم فضاهاي موجود:‌ فضاي يك پوستر ايده آل بايد به شكل زير تقسيم شود:

d.        30-20 %‌ فضاهاي خالي

e.        50-40 %‌ فضاي گرافيكي

f.         30-20 % براي متن پوستر

  • اطلاعات تماس در پوستر قید شود. اگر پوستر فراخوان است همه اطلاعات تماس باید وجود داشته باشد اگر پوستر آموزشی است، فقط یک پایگاه اطلاع رسانی کفایت می کند.

كيفيت توليد

پوستر را مي­توان از نظركيفيت توليد كاغذ يا كيفيت چاپ مورد نظر قرار داد. (امتیازدهی 1 یا 5 می باشد).

خلاقيت(creativity)

تا چه ميزان از الگوهاي خلاق در تهيه پوستر استفاده شده و تا چه ميزان متفاوت بودن پوستر با نمونه هاي مشابه محسوس است و چه ميزان اين تفاوت اين پوستر را نسبت به ديگر پوسترها جذاب كرده است. (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

اجرا

اجرا  (performance)

با توجه به تعداد مخاطبين تيراژ تا چه حد اين جمعيت را پوشش مي دهد. (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

مكانهاي انتخاب شده براي نصب پوستر تا چه حد ميتواند يا توانسته جمعيت مخاطب را پوشش دهد. (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

زمان انتخاب شده براي توزيع پوستر چقدر متناسب با پيام ارائه شده در پوستر مي باشد و در اين زمان چه ميزان از جمعيت مخاطب در دسترس مي باشند كه اين سه جنبه توسط ارزياب سنجش مي گردد. (امتیاز بر اساس طیف خیلی کم-1، کم-2، متوسط-3، زیاد-4، خیلی زیاد- 5)

 

 

 برنامه اي كه براي ارزيابي پوستر در نظر گرفته شده است آيا ابزارهاي سنجش را براي نشان دادن رسيدن به هدف آموزشي پيام را دارا است و تأثير پيام را بر مخاطبين از نظر تغيير دانش، ‌نگرش،‌ رفتار را مي سنجد كه اين مسائل را ارزياب سنجش خواهد كرد.

 به طور خلاصه معیارهای ارزشیابی پوستر شامل مواردی است که در جدول زیر ذکر شده است. برای درک بهتر ارزشیابی این رسانه می توانید به این جدول نیز رجوع کنید:

 معیارهای ارزشیابی پوستر

معیار             امتیاز

1

2 و 3

4

5

عنوان پوستر

غیراثرگذار

با اثرگذاری پایین

با اثرگذاری قابل قبول

کاملاً اثرگذار

جذابیت پوستر

عدم توجه به طراحی دقیق

توجه کم به طراحی مناسب

طراحی پوستر قابل قبول

جذابیت کامل از لحاظ طراحی

وضوح مطالب پوستر از 2 تا 3 متری

نداشتن وضوح مناسب

برخی مطالب دیده می شوند

اکثر مطالب دیده می شوند

کل مطالب دیده می شوند

وضعیت مطالب از نظر خواندنی بودن

ایجاد ابهام می کند

به راحتی قابل درک است

اکثر مفاهیم قابل درک است

مفاهیم به راحتی قابل درک هستند

رعایت یک نظم مشخص در ارائه مطالب

عدم رعایت نظم درارائه مطالب

رعایت نظم تنها در ارائه مطالب مهم

رعایت نظم در ارائه اکثر مطالب

وجود نظم کاملاً منطقی در ارائه مطالب

وضعیت تصاویر، دیاگرام ها و جداول مرتبط با موضوع پوستر

مرتبط با موضوع تصویر نیستند

مرتبط با موضوع اما غیرجذاب

مرتبط با موضوع پوستر و تا حد زیادی جذاب

کاملاً مرتبط با موضوع پوستر و کاملاً جذاب

وضعیت نگارشی

بیش از دو مشکل نگاشی

دارای دو مشکل نگارشی

دارای یک مشکل نگارشی

بدون مشکل نگارشی

 

 


منبع : معاونت بهداشت دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو
بیماری ابولا چیست ؟ (۷۰۸۷ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...