برنامه عملیاتی روابط عمومی در سال 1394

چهارشنبه ٤ آذر ١٣٩٤ ساعت ١٣:٢٢ ب.ظ   ( بازدید : 3240 نفر )


مقدمه :

توجه به اصل مشارکت و نقش روابط عمومی در جلب حمایتهای ادارات و ایجاد هماهنگی در هر سازمان بر کسی پوشیده نیست . امروزه نقش روابط عمومی در سازمانها و ادارات به وضوح مشخص شده است . بطوریکه امروزه نقش این واحد بعنوان یکی از اصلی ترین واحدها مطرح گردیده ، بطوریکه گاهأ بیان شده است که روابط عمومی در واقع بازو راست مدیریت سیستم می باشد . در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واحدهای تابعه نیز با توجه به نقش مشارکت ها در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جهت ارتقای سلامت مردم در قالب شعار توانمندسازی مردم برای حفظ سلامت خودشان از جمله وظایف اصلی روابط عمومی هاست و در حال حاضر روابط عمومی شناخته نشده و به عنوان Pasive با آن برخورد می شود که اشتباه است و باید قوی تر دیده شود.

بررسی وضعیت موجود و تحلیل آن :

الف) اطلاعات جمعیتی و دموگرافیک:

استان خراسان شمالی به مرکزیت شهر بجنورد واقع در شمال شرق کشور با وسعت 28100 کیلومتر مربع دارای 7 شهرستان می باشد . این استان از شمال به ترکمنستان و از جنوب و شرق  به استان خراسان رضوی و از غرب به استان گلستان محدود می شود . این استان در منطقه کوهستانی قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل و همچنین خط مرزی مشترک با ترکمنستان دارد . حدود 11 درصد از جمعیت این استان ترکمن نشین و دارای قبایل کرد، ترکمن،بلوچ و تات می باشد .

جمعیت این استان در سال 1393 تعداد ...................... که تعداد .................... نفر شهری و .......... نفر روستایی می باشد.

تعداد نقاط شهری این استان 19 منطقه شهری و این استان دارای 17 بخش می باشد . این استان دارای 48 مرکز بهداشتی درمانی  روستایی فعال و 25 مرکز بهداشتی درمانی شهری فعال ، 348 خانه بهداشت فعال و تعداد 19 پایگاه غیر ضمیمه فعال و 88 مرکز تسهیلات زایمانی فعال و 6 مرکز بهداشتی درمانی شبانه روزی می باشد و همچنین این استان دارای یک مرکز مشاوره می باشد .

 

 

امکانات آموزشی موجود در استان :

 در مرکز استان تحت عنوان معاونت بهداشتی یکی سالن آموزشی و سالن اجتماعات معمولی می باشد و تحت عنوان های مختلف مورد استفاده گروههای مختلف می باشد . ولی استاندارد نمی باشد . 7 شهرستان استان دارای سالن آموزشی تقریبأ مناسبتر از معاونت بهداشتی می باشند . و شهرستان راز و جرگلان فاقد سالن آموزشی می باشد .

هماهنگی با مدیریت روابط عمومی دانشگاه و مدیریت صدا و سیما جهت اجرای برنامه های پیش بینی شده وهمچنین مدیر گروهها در ارتقای کمی و کیفی آموزش ها موثر می باشد

استفاده از امکانات مراکز جهت آگاهی عمومی مراجعین از طریق سیستم های LCD و پلاسما ، بلوتوث ، پرده پروژکتور، دیتا پروژکتور، دوربین فیلمبرداری و عکاسی در حال انجام شدن می باشد.

وضعیت شاخص های بهداشتی استان (روابط عمومی)  در سال 1393 و در نهایت ، هماهنگی جهت تولید و پخش برنامه های ارتقای سلامت در حوزه صدا و سیما در حال انجام شدن می باشد.

اجرای طرح بسیج اطلاع رسانی به مردم از طریق طنین سلامت آلاچیق ،زیر یک سقف و... 120 مورد انجام شده وهمچنین ضمن هماهنگی جهت تولید و چاپ برنامه های پیش بینی شده برنامه ریزی شده است .

ازنظر نیروی انسانی در اکثر شهرستانها و معاونت بهداشتی فرد مشخصی بعنوان مسئول روابط عمومی وجود ندارد . در حاشیه کار اصلی فردی فعالیتهای موردی را انجام میدهد .

نقاط قوت ، ضعف، فرصت ها و تهدید ها در استان در روابط عمومی معاونت بهداشتی :

نقاط ضعف:

  • بدلیل نداشتن جایگاه سازمانی در چارت و کمبود نیروی انسانی و عدم توجه به نقش روابط عمومی
  • تداخل فعالیت بدلیل نداشتن جایگاه و نقش روابط عمومی
  • ارزیابی ناقص فعالیت ها بدلیل چند پیشه بودن نیروی های روابط عمومی
  • توجیه نبودن واحدهای ستادی نسبت به روابط عمومی در توانمند سازی واحدها
  • عدم اختصاص اعتبار به واحد
  • روشن نبودن شرح وظایف روابط عمومی
  • توجه نکردن مسئولین به نقش جلب حمایتها، مشارکت ها در آگاهی سازی مردم
  •  

نقاط قوت :

  • هماهنگی در تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات
  • هماهنگی در حمایت مناسب در جلب مشارکت ها و دخالت ادارات در توانمند سازی پرسنل
  • حضور فعال روابط عمومی در جلسات باعث تداوم و بهره وری بهتر می گردد .
  • سوابق مسئول روابط عمومی در جلب حامی های سلامت و ارتباط با سایر ادارات در جلب حمایت ها جهت بالا بردن آگاهی عموم مردم .

فرصت ها :

  • ایجاد تعامل با صدا و سیما
  • همکاری مناسب دانشگاه علوم پزشکی  با تعدادی از دانشگاهها در استان  
  • مشارکت و جلب حما یتها با ادارات مختلف در برنامه های آموزشی
  • وجود خیرین و حمایت آنان از برنامه های بهداشتی استان
  • قرار گرفتن استان در مسیر جاده آسیایی
  • تشکیل جلسات با مسئولین ادارات و صدا و سیما برای جلب حمایت بیشتر

تهدیدها :

  • عدم توجه مسئولین  واحد ها به نقش و عملکرد روابط عمومی در سازمان
  • همکاری ناکافی تعداد کمی از سازمانها و ادارات با مسئولین روابط عمومی
  • کمبود نیروی انسانی در روابط عمومی ها
  • عدم استقبال مردم در استفاده از اطلاع رسانی مناسب
  • وجود قومیت ها و طوایف متنوع در استان

لیست فعالیتهای روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی:

  1. پاسخ به مکاتبات مدیران گروه برای هماهنگی برای اطلاع رسانی عمومی در صدا و سیما
  2. هماهنگی با مدیران گروه جهت برقراری ارتباط برای آموزش و ارتقاء سلامت
  3. ارسال گزارشات به دانشگاه در مورد فعالیت ها
  4. شرکت در جلسات مختلف و پیگیری مصوبات
  5. هماهنگی با دفتر ریاست معاونت جهت بازدید ها
  6. هماهنگی جهت ایجاد تفاهم نامه و جلسات ادارات
  7. همکاری در اجرای مناسبت ها
  8. همکاری در تولید رسانه ها و همکاری برای فیلمبرداری و عکس بردرای
  9. برنامه ریزی جهت اجرای برنامه های طنین سلامت و آلاچیق ، زیر یک سقف، برنامه اترک و...
  10. برگزاری جلسات با ادارات برای مشارکت های بهداشتی
  11.  برگزاری جلسات برای رابطین ادارات و جلب حمایتهای مردمی
  12. تشکیل جلسات با خیرین برای مشارکت در برنامه های بهداشتی
  13. همکاری با روابط عمومی دانشگاه به مناسبت های مختلف
  14. تهیه بنر و پیشنهاد بنر جهت مناسبت های مختلف
  15. به روز رسانی سایت و دادن اطلاعات لازم
  16. عضویت در کمیته های مختلف و اهمیت حضور جهت پیگیری مصوبات و ....

 

هدف کلی: ارتقای کمی و کیفی برنامه های روابط عمومی در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی

اهداف اختصاصی :

  1. افزایش میزان اطلاعات رابطین ادارات استان در زمینه های نقش رابطین در بالا بردن  سواد سلامت پرسنل ادارات ، نقش رسانه ها در روش های آموزش، برنامه ریزی و ارتقاء سلامت از 50% به 70% تا پایان سال 1394
  2. افزایش جلب مشارکت محیط های حامی ادارات و سازمان ها در سطح استان در زمینه های آموزشی و مشارکت از 15 اداره به 18 اداره
  3. افزایش ارزشیابی برنامه های انجام شده در رسانه ها از 48 برنامه های اجرا شده سال 93 به 60 برنامه در پایان 1394.
  4. افزایش تعداد برنامه های اجرا شده توسط کارشناسان واحد ها در ادارات و رسانه ها از 48 برنامه به 60 برنامه تا پایان 94

 

 

 

جدول تفضیلی

هدف کلان : ارتقاء کمی و کیفی برنامه های روابط عمومی در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  

هدف عینی : افزایش میزان اطلاعات رابطین استان در زمینه های نقش رابطین در بالا بردن سواد سلامت پرسنل ادارات ، نقش رسانه ها در روشهای آموزشی برنامه ریزی و ارتقاء مشارکت رسانه ها در ارتقای سلامت از 50% به 70% تا پایان سال 1394

استراتژی 1 : آموزش

ردیف

عنوان فعالیت

گروه هدف

مسئول اجرا

زمان

مکان اجرا

تعداد

تجهیزات مورد نیاز

شیوه پایش و ارزشیابی

شاخص

هزینه ها

مواد

کل هزینه

1

برگزاری کارگاه برای رابطین ادارات برگزاری کارگاه

رابطین ادارات

روابط عمومی

30 اردیبهشت

سالن اجتماعات معاونت بهداشتی

20 نفر

دیتا- لب تاب – وایت برد

پری تست-پست تست – نظرسنجی

میزان اطلاعات کارشناسان

پذیرایی-چاپ و تکثیر

000/000/1

استراتژی 2 : آموزش

1

کارشناسان روابط عمومی

کارشناسان روابط عمومی

روابط عمومی

15 مرداد

سالن اجتماعات معاونت بهداشتی

20 نفر

دیتا- لب تاب – وایت برد

پری تست-پست تست – نظرسنجی

میزان اطلاعات کارشناسان

پذیرایی

000/000/3

 

 

هدف کلان : ارتقای کمی و کیفی برنامه های روابط عمومی در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی

هدف عینی : افزایش جلب مشارکت محیط های حامی ادارات  و سازمانها در سطح استان در زمینه های آموزشی و مشارکت از  15 اداره به 18 اداره  

استراتژی 1 : آموزش

ردیف

عنوان فعالیت

گروه هدف

مسئول اجرا

زمان

مکان اجرا

تعداد

تجهیزات مورد نیاز

شیوه پایش و ارزشیابی

شاخص

هزینه ها

مواد

کل هزینه

1

برگزاری کارگاه برای مسئولین روابط عمومی ادارات و رابطین ادارات

مسئولین روابط عمومی ادارات و رابطین ادارات

روابط عمومی معاونت

20/7/94

سالن اجتماعات معاونت

30 نفر

دیتا پروژکتور-لب تاب-وایت برد

پری تست-پست تست – نظرسنجی

میزان اطلاعات مسئولین روابط عمومی

پذیرایی –خودکار و کاغذ

000/500

 

 

 

هدف کلان : ارتقاء کمی و کیفی برنامه های روابط عمومی در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی   

هدف عینی : افزایش ارزشیابی برنامه های انجام شده در رسانه ها از 48 برنامه به 60 برنامه در پایان سال 1394  

استراتژی 1 : آموزش

ردیف

عنوان فعالیت

گروه هدف

مسئول اجرا

زمان

مکان اجرا

تعداد

تجهیزات مورد نیاز

شیوه پایش و ارزشیابی

شاخص

هزینه ها

مواد

کل هزینه

1

برگزاری جلسه توجیهی برای مدیر گروههای معاونت بهداشتی و مدیران رسانه ها

مدیر گروهها و کارشناسان رسانه ها

روابط عمومی معاونت

20/3/94

سالن اجتماعات معاونت بهداشتی

15 نفر

دیتا پروژکتور-لب تاب-وایت برد

پری تست-پست تست – نظرسنجی

میزان اطلاعات مسئولین روابط عمومی و مدیران رسانه ها

پذیرایی –خودکار و کاغذ

000/000/1

 

 

هدف کلان : ارتقاء کمی و کیفی برنامه های روابط عمومی در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی   

هدف عینی : افزایش تعداد برنامه های اجرا شده توسط کارشناسان واحد ها در ادارات ورسانه ها از 48 برنامه به 60 برنامه در پایان سال 1394  

استراتژی 1 : آموزش

ردیف

عنوان فعالیت

گروه هدف

مسئول اجرا

زمان

مکان اجرا

تعداد

تجهیزات مورد نیاز

شیوه پایش و ارزشیابی

شاخص

هزینه ها

مواد

کل هزینه

1

کارشناسان واحدهای معاونت بهداشتی و مسئولین برنامه ها در معاونت

کارشناسان ستادی رابطین

روابط عمومی

25/11/94

سالن اجتماعات معاونت بهداشتی

20 نفر

دیتا پروژکتور-دوربین فیلمبرداری و عکاسی

پری تست-پست تست – تکمیل چک لیستها

میزان اطلاعات کارشناسان و مسئول برنامه

پذیرایی –خودکار و کاغذ

000/000/1

استراتژی 2: نظارت

1

کارشناسان ستادی و مسئول برنامه ها در صدا و سیما

کارشناسان ستادی رابطین

روابط عمومی

25/11/94

سالن اجتماعات معاونت بهداشتی

20 نفر

دیتا پروژکتور-دوربین فیلمبرداری و عکاسی

پری تست-پست تست – تکمیل چک لیستها

میزان اطلاعات کارشناسان و مسئول برنامه

پذیرایی –خودکار و کاغذ

000/000/1

 

 


منبع : معاونت بهداشت دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو
بیماری ابولا چیست ؟ (۷۰۹۵ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...