برنامه عملیاتی شهرستان رازوجرگلان در سال 1394
به نام خدا
مقدمه :
سلامت یک نیازاولیه بشری است.که اساس کارکرد موفق افراد وجوامع است.هدف ارتقاء سلامت و توانمندسازی افراد برای کنترل سلامت خویش ازطریق کسب مهارت های کنترل عوامل زمینه ایموثربرسلامت است.آموزش سلامت ترکیبی ازتجارب یادگیری تسهیل کننده اتخاذ داوطلبانه رفتارسالماست که منجربه تامین وارتقای سلامت شده وترکیبی ازمهارت های آموزشی ،ساختاری ،اقتصادی ومحیطی برای تعالی رفتار سالم است . آموزش دهندگان سلامت ، پیشگامانی هستند که همیشه طالب درک جدیدی از رفتار انسانی و راه های جدید کاردبرد دانش خویش به منظور حل مشکلات فردی واجتماعی می باشند. تمام مراقبین سلامت ، آموزش دهنده سلامت هستند و این افتخاری است که توسعهوتقویت آن نیازمند برنامه ریزی دقیق برای توسعه آموزش سلامت متکی بر شواهد مبتنی بر جامعهمی باشند .
آموزش سلامت هرچند وظیفه ای است برای تمام مراقبین سلامت اما بدون اتکای به شواهد و رعایتاستانداردهای آموزش سلامت ، نمی توان به تاثیر آن امیدی داشت و توسعه آموزش سلامت متکی برشواهد و مبتنی بر جامعه ،نیازمند طراحی ساختاری منسجم ،عملی وهماهنگ برای رهبری مداخلات آموزش سلامت در سطوح مختلف سیستم ارایه خدمات بهداشتی و درمانی می باشد امید است با توانمندسازی افراد و جوامع برای شناخت نیاز ها و تصمیم گیری و اجرای آگاهانه و مسئولانه رفتار هایفردی و جمعی سالم و مدیریت ،پایشو ارزشیابی و سرانجام کنترل سرنوشت فردی و جمعی نیازمندتوسعه منطقی و موثر ظرفیت های سازمانی و اجرای آموزش سلامت در بخش سلامت است . و دراجرای این برنامه عملیاتی به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم .
بیان مسئله وبررسی وضعیت موجود:
شهرستان راز وجرگلان به مركزيت شهر راز با وسعتي حدوداً 3200 كيلومتر مربعدر فاصله 107 كيلومتري جنوب بجنورد و در منتهي اليه مرز استان خراسان شمالي با استان گلستان (شهرستان مراوه تپه) واقع شده است. حدودات اربعه آن ازجنوب به شهرستان بجنورد از غرب به شهرستانهاي مراوه تپه ومانه سملقان، از شمال به كشور تركمنستان (181كيلومتر مرز مشترك)، از شرق به شهرستان شیروان محدود است.
شهرستان راز درسفر دوم هیئت دولت به استان تصویب ودرسال 1391 سفر مقام معظم رهبری (مدظلل عالی) به استان تصویب واز شهرستان بجنورد جدا شده و از بدو تاسيس متشكل از سه بخش مركزي به مركزيت شهرراز ، بخش غلامان به مركزيت غلامان و بخش جرگلان به مركزيت یکه صعود بوده است .
همچنين شايان توجه است كه شهرستان راز براساس آخرين سرشماري عمومي داراي101 پارچه روستا و آبادي مي باشد .
اين شهرستان بر اساس سرشماري سال 1393داراي 58741 نفر جمعيت مي باشد.
شبکه بهداشت ودرمان اين شهرستان از 1392 مركز بهداشت شهرستان بجنورد جداگرديده و به صورت مستقل در حال ارائه خدمت به جمعيت منطقه تحت پوشش مي باشد.
واحدهای فعال درستاد شبکه بهداشت ودرمان راز وجرگلان عبارتند از : واحد هماهنگی وگسترش شبکه ، امور اداری ، مبارزه با بیماریها ، آمار ، امور دارویی، نظارت بر درمان ، سلامت روان ، سلامت خانواده ،جمعیت و مدارس، بهبود تغذیه ، آموزش وارتقای سلامت ، آموزش کارکنان ، آموزش بهورزی ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت محیط ، مشارکت مردمی ، دبیرخانه و واحد نقلیه.
شبکه بهداشت ودرمان اين شهرستان در حال حاضر داراي 6مركز بهداشتي درماني روستايي،1 مركز بهداشتي درماني شهري ، 38 خانه بهداشت ، 2 خانه سلامت و 1 پايگاه شهري مي باشد.
این مجموعه درحال حاضر با مشکلات عمده ای روبرو بوده که اصلاح وحل اساسی این مشکلات درجهت جلب رضایت بیماران وگیرندگان خدمات بهداشتی راهگشا خواهد بود.
مهمترین این مشکلات شامل کمبود شدید نیروی انسانی در ستاد شهرستان ، مراکز بهداشتی درمانی وخانه های بهداشت ، فرسوده بودن اکثر ساختمانهای مراکز وخانه های بهداشت ، کمبود بودجه و ... می باشد که در ادامه به تفکیک به مشکلات مربوط به واحدهای مختلف ، شاخصها ، اهداف وبرنامه های واحدهای بهداشتیخواهیمپرداخت.
امید است در سال جاری به یاری خداوند ، دست در دست همکاران دلسوز وبا برنامه ریزی مدون قادر باشیم گامی در راستای حل مشکلات برداریم.
مشکلات واحد آموزش سلامت :
1-کمبود پرسنل واحد با توجه به تعداد مراکز تحت پوشش و جمعیت تحت پوشش
2-پایین بودن تعداد بازدید های ارزیابی و ارزشیابی عملکرد پرسنل از مراکز بهداشتی درمانی تابعه در زمینه موضوعات تخصصی آموزش سلامت
3- کمبود افرادمتخصص در زمینه های آموزش
4- کمبود بودجه کافی جهت اجرای اهداف و احد آموزش سلامت
5- تنوع وظایف محوله بر مسئول آموزش سلامت
6- نداشتن سالن اجتماعات و تجهیزات سالن اجتماعات شبکه
هدف کلی :
ارتقاءسطح کمی وکیفی برنامه های آموزشی سلامت در سطح شهرستان
اهداف اختصاصی:
1-افزایش آگاهی پرسنل ادرات درزمینه پیشگیری ازبیماری های قلبی عروقی وخود مراقبتی از0به40%تاپایان سال 94
2- افزایش درصدجلب مشارکت ادرات ومحیطهای حامی درزمینه برنامه های سلامت از 3 به 6 اداره
3-افزایش تولید رسانه ها ازتعداد4 به 10 درسطح ستاد ومحیط تا پایان سال 94
4- افزایش درصد طرح هایHSRنوشته واجراشده از 0 به 2مورد در سال 94
استراتژی |
فعالیت |
آموزش |
1 -برگزاری جلسات آموزشی درباره قلب وعروق جهت پرسنل ادارات 2 _برگزاری جلسات آموزشی درباره خود مراقبتی در محل کار جهت پرسنل ادارات 3_تهیه رسانه های اموزشی در باره خود مراقبتی در محل کار وقلب وعروق |
هماهنگی وتقویت |
1 -هماهنگی با ادارات جهت برگزاری کلاسهای آموزشی 2 -هماهنگی با ادارات جهت تکثیر وتوزیع رسانه های آموزشی |
هدف اختصاصی 1 : افزایش آگاهی پرسنل ادرات درزمینه پیشگیری ازبیماری های قلبی عروقی وخود مراقبتی از0به40%تاپایان سال 94
هدف اختصاصی2 : افزایش درصدجلب مشارکت ادرات ومحیطهای حامی درزمینه برنامه های سلامت از 3 به 6 اداره 2
استراتژی |
فعالیت |
آموزش |
1 -برگزاری جلسات آموزشی جهت رابطین ادارات درباره اهمیت همکاری بین ادارات 2 -برگزاری جلسات آموزشی جهت روسای ادارات درباره اهمیت همکاری بین ادارات |
هماهنگی وتقویت |
1 -جلسات با رابطین ادارات در راستای ایجاد تفاهم نامه 2 -تقدیر وتشکر از ادارات حامی سلامت 3 -اجرای مفاد تفاهم نامه ها ی منعقد شده با ادارات به نحواحسن |
هدف اختصاصی3 : افزایش تولید رسانه ها ازتعداد4 به 10 درسطح ستاد ومحیط تا پایان سال 94
استراتژی |
فعالیت |
آموزش |
1 -برگزاری جلسات آموزشی پرسنل درباره اهمیت تولید رسانه ها 2-برگزاری جلسات آموزشی جهت پرسنل درباره نحوه تولید رسانه ها |
هماهنگی وتقویت |
1 -تقدیر از رسانه های برتر 2-برگزاری کمیته های پایش رسانه ها 3 -تایید به موقع رسانه ها وتکثیر آن وایجاد انگیزه در تولید کنندگان |
هدف اختصاصی4 : افزایش درصد طرح هایHSRنوشته واجراشده از 0 به 2مورد در سال 94
استراتژی |
فعالیت |
آموزش |
1-برگزاری جلسات آموزشی جهت پرسنل درباره اهمیت ارائه طرح های HSR واجرای ان 2 -برگزاری جلسات آموزشی جهت پرسنل درباره نوشتن پروپوزال |
هماهنگی وتقویت |
1-تقدیر از طرحهای برتر 2-برگزاری کمیته های پایش HSR 3-همکاری وکمک مالی در صورت نیاز از سوی شبکه در جهت اجرای طرحهای تایید شده |
استاندارد سازی:
هدف اختصاصی اول ، استراتژی اول ، فعالیت 1: برگزاری جلسات آموزشی درباره قلب وعروق جهت پرسنل ادارات
ورود پرسنل ادارات به کلاس آموزشی |
نقطه آغاز |
خروج پرسنل ادارات از کلاس آموزشی |
نقطه پایان |
افرادی که اطلاعات کافی در زمینه قلب وعروق ندارند |
درون داد |
افرادی که اطلاعات کافی در قلب وعروق دارند |
برون داد |
پرسنل ادارات |
نیروی انسانی |
سخنرانی وبحث وگفتگو |
روش کار |
تخته-وایت برد-لپ تاپ ، دیتا |
ابزار وتجهیزات |
سالن اجتماعات |
فضای فیزیکی |
INPUT |
میزان اطلاعات پرسنل ادارات درباره قلب وعروق پیش از آموزش |
پره تست |
PROCESS |
میزان رضایتمندی حاضرین |
فرم نظر سنجی |
OUT PUT |
میزان اطلاعات پرسنل ادارات درباره قلب وعروق پس از اموزش |
پست تست |
هدف اختصاصی اول ، استراتژی اول ، فعالیت 2: برگزاری جلسات آموزشی درباره خود مراقبتی در محل کار جهت پرسنل ادارات
ورود پرسنل ادارات به کلاس آموزشی |
نقطه آغاز |
خروج پرسنل ادارات از کلاس آموزشی |
نقطه پایان |
افرادی که اطلاعات کافی در زمینه خود مراقبتی ندارند |
درون داد |
افرادی که اطلاعات کافی در زمینه خود مراقبتی دارند |
برون داد |
پرسنل ادارات |
نیروی انسانی |
سخنرانی وبحث وگفتگو |
روش کار |
تخته-وایت برد-لپ تاپ ، دیتا |
ابزار وتجهیزات |
سالن اجتماعات |
فضای فیزیکی |
INPUT |
میزان اطلاعات پرسنل ادارات زمینه خود مراقبتی پیش از آموزش |
پره تست |
PROCESS |
میزان رضایتمندی حاضرین |
فرم نظر سنجی |
OUT PUT |
میزان اطلاعات پرسنل ادارات زمینه خود مراقبتی پس از اموزش |
پست تست |
هدف اختصاصی دوم ، استراتژی اول ، فعالیت 1و2: برگزاری جلسات آموزشی جهت رابطین و روسای ادارات درباره اهمیت همکاری بین ادارات
ورود رابطین وروسای ادارات به کلاس آموزشی |
نقطه آغاز |
خروج رابطین وروسای ادارات از کلاس آموزشی |
نقطه پایان |
افرادی که اطلاعات کافی در زمینه اهمیت همکاری ادارات ندارند |
درون داد |
افرادی که اطلاعات کافی در زمینه اهمیت همکاری ادارات دارند |
برون داد |
رابطین وپرسنل ادارات |
نیروی انسانی |
سخنرانی وبحث وگفتگو |
روش کار |
تخته-وایت برد-لپ تاپ ، دیتا |
ابزار وتجهیزات |
سالن اجتماعات |
فضای فیزیکی |
INPUT |
میزان اطلاعات رابطین وروسای ادارات درباره اهمیت همکاری ادارات پیش از آموزش |
پره تست |
PROCESS |
میزان رضایتمندی حاضرین |
فرم نظر سنجی |
OUT PUT |
میزان اطلاعات رابطین وروسای ادارات درباره اهمیت همکاری ادارات پس از اموزش |
پست تست |
هدف اختصاصی سوم ، استراتژی اول ، فعالیت
ورود پرسنل به کلاس آموزشی |
نقطه آغاز |
خروج پرسنل ازکلاس آموزشی |
نقطه پایان |
افرادی که اطلاعات کافی در زمینه رسانه ها ندارند |
درون داد |
افرادی که اطلاعات کافی در زمینه رسانه ها دارند |
برون داد |
پرسنل بهداشتی |
نیروی انسانی |
سخنرانی وبحث وگفتگو |
روش کار |
تخته-وایت برد-لپ تاپ ، دیتا |
ابزار وتجهیزات |
سالن اجتماعات |
فضای فیزیکی |
1و2 : برگزاری جلسات آموزشی پرسنل درباره اهمیت تولید رسانه هاونحوه تولید آنها
INPUT |
میزان اطلاعات پرسنل بهداشتی درباره اهمیت تولید ونحوه تولید رسانه ها پیش از آموزش |
پره تست |
PROCESS |
میزان رضایتمندی حاضرین |
فرم نظر سنجی |
OUT PUT |
میزان اطلاعات پرسنل بهداشتی درباره اهمیت تولید ونحوه تولید رسانه ها پس از اموزش |
پست تست |
هدف اختصاصی چهارم ، استراتژی اول ، فعالیت
ورود پرسنل به کلاس آموزشی |
نقطه آغاز |
خروج پرسنل ازکلاس آموزشی |
نقطه پایان |
افرادی که اطلاعات کافی در زمینه پروپوزال ندارند |
درون داد |
افرادی که اطلاعات کافی در زمینه پروپوزال دارند |
برون داد |
پرسنل بهداشتی |
نیروی انسانی |
سخنرانی وبحث وگفتگو |
روش کار |
تخته-وایت برد-لپ تاپ ، دیتا |
ابزار وتجهیزات |
سالن اجتماعات |
فضای فیزیکی |
1و2 : برگزاری جلسات آموزشی جهت پرسنل درباره اهمیت ارائه طرح واجرای ان ونحوه پروپوزال نویسی
INPUT |
میزان اطلاعات پرسنل بهداشتی درباره پروپوزال نویسی واهمیت ان پیش از آموزش |
پره تست |
PROCESS |
میزان رضایتمندی حاضرین |
فرم نظر سنجی |
OUT PUT |
میزان اطلاعات پرسنل بهداشتی درباره پروپوزال نویسی واهمیت ان پس از اموزش |
پست تست |
جدول فعالیتهای تفضیلی
رديف |
عنوان فعاليت |
گروه هدف |
مسئول اجرا |
مکان اجرا |
زمان اجرا |
چگونگي اجرا |
تجهيزات مورد نياز |
شيوه پايش و ارزيابي |
مواد بودجه |
کل هزينه |
1 |
برگزاری جلسات آموزشی درباره قلب وعروق جهت پرسنل ادارات |
پرسنل ادارات |
گروه آموزش |
مرکز بهداشت |
ماهی یکباراز تیرماه به بعد |
سخنرانی وپرسش وپاسخ |
وسایل کمک آموزشی |
پره تست وپست تست |
پذیرایی چاپ وتکثیر |
1000000 |
2 |
برگزاری جلسات آموزشی درباره خود مراقبتی در محل کار جهت پرسنل ادارات |
پرسنل ادارات |
گروه آموزش |
مرکز بهداشت |
هر سه ماه |
سخنرانی وپرسش وپاسخ |
وسایل کمک آموزشی |
پره تست وپست تست |
پذیرایی چاپ وتکثیر |
1000000 |
3 |
برگزاری جلسات آموزشی جهت رابطین ادارات درباره اهمیت همکاری بین ادارات |
رابطین ادارات |
گروه آموزش |
مرکز بهداشت |
تیر ماه |
سخنرانی وپرسش وپاسخ |
وسایل کمک آموزشی |
|
پذیرایی
|
1000000 |
4 |
برگزاری جلسات آموزشی جهت روسای ادارات درباره اهمیت همکاری بین ادارات |
روسای ادارات |
گروه آموزش |
مرکز بهداشت |
مردادماه |
سخنرانی وپرسش وپاسخ |
وسایل کمک آموزشی |
|
پذیرایی
|
1000000 |
5 |
ا برگزاری جلسات آموزشی پرسنل درباره اهمیت تولید رسانه ها
|
پرسنل بهداشتی |
گروه آموزش |
مرکز بهداشت |
شهریور |
سخنرانی وپرسش وپاسخ |
وسایل کمک آموزشی |
پره تست وپست تست |
پذیرایی چاپ وتکثیر |
1000000 |
6 |
برگزاری جلسات آموزشی جهت پرسنل درباره نحوه تولید رسانه ها |
پرسنل بهداشتی |
گروه آموزش |
مرکز بهداشت |
شهریور |
سخنرانی وپرسش وپاسخ |
وسایل کمک آموزشی |
پره تست وپست تست |
پذیرایی چاپ وتکثیر |
1000000 |
7 |
برگزاری جلسات آموزشی جهت پرسنل درباره نوشتن پروپوزال واهمیت آن |
پرسنل بهداشتی |
گروه آموزش |
مرکز بهداشت |
مهر ماه |
سخنرانی وپرسش وپاسخ |
وسایل کمک آموزشی |
پره تست وپست تست |
پذیرایی چاپ وتکثیر |
1000000 |
8 |
تولید رسانه آموزشی |
واحد آموزش |
|
مرکز بهداشت |
درطول سال |
|
|
کمیته رسانه ها |
|
|
9 |
برگزاری کمیته رسانه ها |
واحد آموزش |
|
مرکز بهداشت |
درطول سال |
|
|
|
|
|
10 |
پایش خانه های بهداشت ومراکز وارسال پسخوراند |
واحد آموزش |
مراکز |
مرکز بهداشت |
درطول سال |
|
|
|
چک لیست |
|
21 |
تقدیر از رسانه ها وطرححای برتر وتقدیر از محیطهای حامی سلانمت |
واحد آموزش |
|
مرکز بهداشت |
به |
|
|
|
|
|
جدول گانت
شرح فعالیت |
فروردین |
اردیبهشت |
خرداد |
تیر |
مرداد |
شهریور |
مهر |
آبان |
آذر |
دی |
بهمن |
اسفند |
برگزاری جلسات آموزشی درباره قلب وعروق جهت پرسنل ادارات |
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
برگزاری جلسات آموزشی درباره خود مراقبتی در محل کار جهت پرسنل ادارات |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
* |
|
|
برگزاری جلسات آموزشی جهت رابطین ادارات درباره اهمیت همکاری بین ادارات |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
برگزاری جلسات آموزشی جهت روسای ادارات درباره اهمیت همکاری بین ادارات |
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
|
|
ا برگزاری جلسات آموزشی پرسنل درباره اهمیت تولید رسانه ها
|
|
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
|
برگزاری جلسات آموزشی جهت پرسنل درباره نحوه تولید رسانه ها |
|
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
|
برگزاری جلسات آموزشی جهت پرسنل درباره نوشتن پروپوزال واهمیت آن |
|
|
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
تولید رسانه آموزشی |
|
|
* |
|
|
* |
|
|
* |
|
|
* |
برگزاری کمیته رسانه ها |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
* |
|
|
پایش خانه های بهداشت ومراکز وارسال پسخوراند |
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
* |
* |
تقدیر از رسانه ها وطرحهای برتر وتقدیر از محیطهای حامی سلانمت |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
|