مراحل ارزشیابی رسانه
همکار محترم :
برای تهیه و تولید یک رسانه آموزشی باید فرایند زیر را طی نمود :
- تکمیل فرم (( شناسنامه مربوط به رسانه هاي آموزشي ))
- تکمیل چک لیست ارزیابی (( فرآیند تولیدرسانه ))
- انجام مرحله پیش آزمون طرح اولیه رسانه :در این مرحله محتوا و ساختار رسانه طراحی شده، مورد پیش آزمون قرار گرفته، وضـوح و روشنی پیـام و میزان درک آن توسـط مخاطب مورد بررسـی قرار می گیرد و نقاط قوت و ضعف آن نیـز مشخص می شود.
- تکمیل چک لیست مربوط به رسانه مورد نظر
- مرحله تولید و توزیع رسانه : در این مرحله رسانه تایید شده، با تیراژ مورد نظر به چاپ رسیده و برای گروه مخاطب توزیع می شود.
- مرحله ارزشیابی رسانه : در این مرحله میزان دستیابی به اهداف آموزشی و تاثیر بر مخاطبین مورد ارزیابی قرار می گیرد.
شناسنامه مربوط به رسانه هاي آموزشي
الف – مشخصات تهيه كننده رسانه :
نام و نام خانوادگي: رشته تحصيلي: سمت :
محل كار :
واحد :
ب – مشخصات رسانه :
1-نوع رسانه :
فيلم و تيزر £ كتاب (ترجمه ) £ كتاب (تاليف ) £
2-موضوع :
3- پيام يا پيام هاي اساسي مورد نظر رسانه:
3-گروه هدف رسانه :
كل جامعه£ گروه خاصي از جامعه £ نام ببريد
1-4 - علت توليد رسانه ( به طور اختصاصي ذكر شود ):
2-5 - منبع علمي رسانه (نام نويسنده ،نام كتاب يا مقاله :سال انتشار ،محل انتشار )
(درصورت كمبود جا از پشت برگه استفاده شود.)
3-6- منبع تامين اعتبار براي انتشار رسانه و ميزان آن مشخص شد ه £ مشخص نشده £
در صورت مشخص بودن ذكر شود.
4-7- تيراژ مورد نظر رسانه :
- 8- مكانهاي مورد نظر جهت استفاده از رسانه :
امضاء مسئول
اين قسمت توسط دبير کمیته ارزیابی رسانه تكميل مي گردد تاريخ دريافت رسانه : تاريخ بررسي :
نظر نهايي :
|
(( پیش آزمون تولید رسانه ))
باسمه تعالی
خواهشمند است با بررسی رسانه ............... با عنوان .............................. و تکمیل فرم زیر نظرات خودرا در مورد آن اعلام فرمایید.
سن: جنس: میزان تحصیلات:
- از این رسانه چه پیامی درک می کنید؟
2-آیا به نظر شما این رسانه جذاب است؟ بلی خیر
پیشنهاد شما برای جذاب تر شدن این رسانه چیست؟
3-آیا به نظر شما این رسانه نیاز به اصلاح دارد؟ بلی خیر
پیشنهاد شما چیست؟
4-آیا این رسانه شما را به انجام کاری تشویق می کند؟ بلی خیر
چک لیست ارزیابی " فرایند تولید رسانه "
ریزفرایند |
ردیف |
موارد |
کل امتیاز |
امتیاز کسب شده |
|
پیش رسانه |
بررسی وضعیت موجود |
1 |
موضوع رسانه از بین 10 اولویت سلامت منطقه تعیین شده است. |
6 |
|
2 |
رسانه آموزشی مورد نظر می تواند در حل مشکل سلامت تعیین شده، موثر واقع گردد. |
5 |
|
||
3 |
از تکراری نبودن رسانه اطمینان حاصل شده است. |
6 |
|
||
شناسایی و تحلیل مخاطب |
4 |
گروه هدف رسانه شناسایی شده و طبقه بندی گروه هدف بر حسب عوامل جمعیتی، روانی اجتماعی، تحصیلی و ... انجام شده است. |
4 |
|
|
5 |
راهکارهای رفع مشکل برای گروه هدف تعیین شده است. |
4 |
|
||
6 |
نیازهای آموزشی گروه هدف در رابطه با مشکل تعیین شده است. (منظور بررسی وضعیت مطلوب و موجود و تحلیل آن است) |
5 |
|
||
تدوین اهداف |
7 |
اهداف آموزشی رسانه (کلی و اختصاصی) بر اساس حیطه های آموزشی تعیین شده است. |
5 |
|
|
تعیین نوع رسانه |
8 |
نوع رسانه مورد نظر انتخاب شده است. |
3 |
|
|
9 |
نوع رسانه انتخاب شده با اهداف آموزشی متناسب است. |
5 |
|
||
10 |
نوع رسانه انتخاب شده با ویژگی های گروه هدف متناسب است. |
5 |
|
||
11 |
نوع رسانه انتخاب شده با محتوای پیام متناسب است. |
5 |
|
||
12 |
نوع رسانه انتخاب شده با بودجه و منابع موجود متناسب است. |
7 |
|
||
تعیین کانال |
13 |
مکان به کارگیری رسانه متناسب با گروه هدف و محتوای پیام انتخاب شده است. |
5 |
|
|
14 |
دسترسی گروه هدف به رسانه (از نظر کمی و کیفی) متناسب است. |
6 |
|
||
پیش آزمون رسانه |
15 |
روش مربوط به انجام پیش آزمون رسانه مشخص شده است. (از جمله روش های انجام پیش آزمون می تواند مصاحبه، بحث گروهی متمرکز و یا تکمیل پرسشنامه باشد) |
3 |
|
|
16 |
رسانه در نمونه ای از گروه هدف پیش آزمون شده است. (حداقل 15-10 نمونه) |
8 |
|
||
17 |
گزارشی از نتایج تحلیل پیش آزمون تدوین شده است. |
4 |
|
||
18 |
تغییرات مورد نیاز بر اساس نتایج تحلیل پیش آزمون، در رسانه اعمال شده است. |
5 |
|
||
تهیه فرم شناسنامه |
19 |
فرم شناسنامه رسانه تکمیل شده است. |
7 |
|
|
20 |
منبع تامین اعتبار تولید رسانه در فرم شناسنامه مشخص شده است. |
3 |
|
||
|
جمع کل |
100 |
|