رسانه های الکترونیکی
ویدئوکلیپ آموزشی (شامل برنامه و تیزر تلویزیونی و فیلم های آموزشی)
تعريف
ابزاری مفید برای بالا بردن سطح آگاهی مخاطب و ایجاد تغییر رفتار ساده در بین افراد جامعه است.
فيلم عبارتست از يك نمايش حاوي تصاوير متحرك و صدادار كه از قرارگيري تصاوير ثابت پشت سرهم و با سرعت بالا در مقابل چشم ايجاد مي گردد. فيلم داراي انواع تعريف شده اي از جمله فيلم داستاني، فيلم مستند، فيلم بومشناسي و فيلم آموزشي است. فيلم داستاني كه اكثر فيلمهاي تجاري نيز در اين گروه قرار ميگيرند، داراي يك داستان مي باشد و سازندگان فيلم تمام شرايط را براي روايت اين داستان به دلخواه خود تغيير مي دهند. فيلم مستند به تصوير كشيدن جريان طبيعي زندگي است كه در آن سازندة فيلم فقط زاوية ديد خود را با يك واقعيت تنظيم مي كند. فيلم بوم شناسي عبارتست از فيلم هايي كه براي آشنايي با فرهنگ هاي مختلف معمولاً ناشناخته جهان ساخته مي شود و مي تواند ماهيت مستند يا داستاني داشته باشد.
فيلم آموزشي كه رسالت اصلي آن آموزش مخاطب ميباشد از مصاحبه با افراد صاحب نظر، داستاني كه توسط فردي آگاه نوشته شده باشد و تصاوير و اشكالگرافيكي براي مفهوم نمودن موضوع مورد آموزش حداكثر استفاده را بعملميآورد. برنامه تلویزیونی نیز در این دسته از رسانه های آموزشی قرار می گیرد. یک برنامه تلویزیونی نیز می تواند سریال، فیلم داستانی و مصاحبه هایی باشد که دانشگاهها و مراکز آموزش سلامت، با قصد آموزش بهداشت تهيه نموده اند.
محيطي كه يك فيلم آموزشي در آن اتفاق ميافتد معمولاً با موضوع مورد آموزش مرتبط مي باشد و برحسب طبيعت موضوع مي تواند از هر يك از انواع ذكرشده فيلم براي آموزش بهره گيرد.
ویژگی ها
به طور کلی فیلم های آموزشی به دلیل کاربرد تصاوير متحرك، صدا و معمولاً محتواهاي سرگرم كننده، براي مخاطب جذاب هستند. امکان تکثیر و توزیع در حجم گسترده دارند و طیف وسیعی از افراد از سنین مختلف و با توانایی های مختلف تحصیلی را پوشش می دهند. در فیلم آموزشی یا کلیپ های ویدئویی، زمان انتقال پیام توسط مخاطب تعیین می شود.
فیلم های آموزشی و برنامه های تلویزیونی، عمدتاً هزینه بر و گران بوده و به امکانات دیداری و شنیداری و دقت بالا در تولید نیاز دارند. در فیلم های آموزشی امکان تعامل بین مخاطب و محتوای پیام وجود ندارد.
در مورد برنامه های تلویزیونی که بخشی از این دسته رسانه ها محسوب می شوند، ویژگی های کلی همانند سایر ویدئوکلیپ ها می باشد. یک برنامه تلویزیونی مخاطبین بسیاری در جامعه را تحت پوشش قرار می دهد و جنبه های مختلفی از موضوعات را مورد بحث قرار داده و با استفاده از پیام های شنیداری و دیداری اثربخشی بیشتری در مخاطبان خود خواهد داشت و توانایی تغییر رفتارهای ساده در مخطبان خود دارد.
دو ویژگی برنامه های تلویزیونی این است که ممکن است در طول برنامه پیام ارسالی کمرنگ شده و چون انتقال پیام یک سویه است، برای اطمینان از دریافت مطلب از سوی مخاطب، نیاز به پیگیری مخاطب دیده می شود.
برای ارزشیابی یک ویدئوکلیپ آموزشی، از هر نوع برنامه های تلویزیونی یا فیلم های ویدئویی و یا تیزرهای تلویزیونی به سه بعد مفاهیم، ساختار و اجرای برنامه دقت می شود؛
در جدول زیر خلاصه ای از معیارهای ارزشیابی ویدئوکلیپ آموزشی ذکر شده است.