مراحل ارزشیابی رسانه

سه شنبه ١٠ آذر ١٣٩٤ ساعت ٦:٥٢ ق.ظ   ( بازدید : 1945 نفر )


همکار محترم :

برای تهیه و تولید یک رسانه آموزشی باید فرایند زیر را طی نمود :

  1. تکمیل فرم (( شناسنامه مربوط به رسانه هاي آموزشي  ))
  2. تکمیل چک لیست ارزیابی  (( فرآیند تولیدرسانه ))
  3. انجام مرحله پیش آزمون طرح اولیه رسانه :در این مرحله محتوا و ساختار رسانه طراحی شده، مورد پیش آزمون قرار گرفته،  وضـوح و روشنی پیـام و میزان درک آن توسـط مخاطب مورد بررسـی قرار می گیرد و نقاط قوت و ضعف آن نیـز مشخص می شود.
  4. تکمیل چک لیست مربوط به رسانه مورد نظر
  5. مرحله تولید و توزیع رسانه : در این مرحله رسانه تایید شده، با تیراژ مورد نظر به چاپ رسیده و برای گروه مخاطب توزیع می شود.
  6. مرحله ارزشیابی رسانه : در این مرحله میزان دستیابی به اهداف آموزشی و تاثیر بر مخاطبین مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

                                        شناسنامه مربوط به رسانه هاي آموزشي

 

الف مشخصات تهيه كننده رسانه :

نام و نام خانوادگي:                      رشته تحصيلي:         سمت :

محل كار :

واحد :‌

ب مشخصات رسانه :‌

1-نوع رسانه :

فيلم و تيزر £        كتاب (‌ترجمه ) £           كتاب (‌تاليف ) £

2-موضوع :‌

3- پيام يا پيام هاي اساسي مورد نظر رسانه:

3-گروه هدف رسانه :‌

كل جامعه£                     گروه خاصي از جامعه  £               نام ببريد

1-4 - علت توليد رسانه ( به طور اختصاصي ذكر شود )‌:‌

 

 

2-5 - منبع علمي رسانه (‌نام نويسنده ،‌نام كتاب يا مقاله :‌سال انتشار ،‌محل انتشار )‌

(درصورت كمبود جا از پشت برگه استفاده شود.)

 

 

3-6-  منبع تامين اعتبار براي انتشار رسانه و ميزان آن مشخص شد ه £     مشخص نشده £

در صورت مشخص بودن ذكر شود.

 

4-7- تيراژ مورد نظر رسانه :‌

  1. 8- مكانهاي مورد نظر جهت استفاده از رسانه :

                                                                                     

                                                                               امضاء مسئول

 

 اين قسمت توسط دبير کمیته ارزیابی رسانه تكميل  مي گردد

تاريخ دريافت رسانه :‌

تاريخ بررسي :‌

 

نظر نهايي :

 

 

 

 

 

(( پیش آزمون تولید رسانه ))

 

باسمه تعالی

خواهشمند است با بررسی رسانه ............... با عنوان .............................. و تکمیل فرم زیر نظرات خودرا در مورد آن اعلام فرمایید.

سن:                    جنس:                          میزان تحصیلات:   

  1. از این رسانه چه پیامی درک می کنید؟

 

2-آیا به نظر شما این رسانه جذاب است؟    بلی        خیر

پیشنهاد شما برای جذاب تر شدن این رسانه چیست؟

 

3-آیا به نظر شما این رسانه نیاز به اصلاح دارد؟    بلی        خیر

پیشنهاد شما چیست؟

 

4-آیا این رسانه شما را به انجام کاری تشویق می کند؟      بلی      خیر

         

چک لیست ارزیابی " فرایند تولید رسانه "

 

ریزفرایند

ردیف

موارد

کل امتیاز

امتیاز کسب شده

پیش رسانه

بررسی وضعیت

 موجود

1

موضوع رسانه از بین 10 اولویت سلامت منطقه تعیین شده است.

6

 

2

رسانه آموزشی مورد نظر می تواند در حل مشکل سلامت تعیین شده، موثر واقع گردد.

5

 

3

از تکراری نبودن رسانه اطمینان حاصل شده است.

6

 

شناسایی و تحلیل مخاطب

4

گروه هدف رسانه  شناسایی شده و طبقه بندی گروه هدف بر حسب عوامل جمعیتی، روانی اجتماعی، تحصیلی و ... انجام  شده است.

4

 

5

راهکارهای رفع مشکل برای گروه هدف تعیین شده است.

4

 

6

نیازهای آموزشی گروه هدف در رابطه با مشکل تعیین شده است.

(منظور بررسی وضعیت مطلوب و موجود و تحلیل آن است)

5

 

تدوین اهداف

7

اهداف آموزشی رسانه (کلی و اختصاصی) بر  اساس حیطه های آموزشی تعیین شده است.

5

 

تعیین نوع رسانه

8

نوع رسانه مورد نظر انتخاب شده است.

3

 

9

نوع رسانه انتخاب شده با اهداف آموزشی متناسب است.

5

 

10

نوع رسانه انتخاب شده با ویژگی های گروه هدف متناسب است.

5

 

11

نوع رسانه انتخاب شده با محتوای پیام متناسب است.

5

 

12

نوع رسانه انتخاب شده با بودجه و منابع موجود متناسب است.

7

 

تعیین کانال

13

مکان به کارگیری رسانه متناسب با گروه هدف و محتوای پیام انتخاب شده است.

5

 

14

دسترسی گروه هدف به رسانه (از نظر کمی و کیفی) متناسب است.

6

 

پیش آزمون رسانه

15

روش مربوط به انجام پیش آزمون رسانه مشخص شده است.

(از جمله روش های انجام پیش آزمون می تواند  مصاحبه، بحث گروهی متمرکز و یا تکمیل پرسشنامه باشد)

3

 

16

رسانه در نمونه ای از گروه هدف پیش آزمون شده است. (حداقل 15-10 نمونه)

8

 

17

گزارشی از نتایج تحلیل پیش آزمون تدوین شده است.

4

 

18

تغییرات مورد نیاز بر اساس نتایج تحلیل پیش آزمون، در رسانه اعمال شده است.

5

 

تهیه فرم شناسنامه

19

فرم شناسنامه رسانه تکمیل شده است.

7

 

20

منبع تامین اعتبار تولید رسانه در فرم شناسنامه مشخص شده است.

3

 

 

جمع کل

100

 

 

 

 


منبع : معاونت بهداشت دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو
بیماری ابولا چیست ؟ (۷۰۸۱ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...